Brillenverkoper

ca. 1624 Rembrandt Museum De Lakenhal

Rembrandt (1606/07 - 1669)
ca. 1624
olieverf op paneel
21 x 17,8 cm
Museum De Lakenhal
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, 2011; Museum De Lakenhal, Leiden, inv.nr. S 5697

Van ons allemaal sinds 2011

De Brillenverkoper is Rembrandts vroegst bekende werk, geschilderd rond 1624. Het paneel maakte oorspronkelijk deel uit van een serie met de vijf zintuigen, waarvan er vier bewaard zijn gebleven. De Brillenverkoper is de verbeelding van het Gezicht, terwijl het schilderij Drie zangers het Gehoor weergeeft, de Operatie het Gevoel en de Flauwgevallen patiënt de Reuk. Het schilderij dat de Smaak verbeeldt, lijkt niet te zijn bewaard gebleven.

Al bij de openstelling van Museum De Lakenhal in 1874 werd alom het gemis gevoeld dat er geen schilderij was te zien van Leidens beroemdste zoon, Rembrandt van Rijn. Ondanks herhaalde pogingen slaagde het museum er door de jaren niet in een geschikt werk van hem te verwerven. Met het op de markt komen van Rembrandts Brillenverkoper kreeg Museum De Lakenhal een nieuwe kans. Na maandenlang onderhandelen met de eigenaar en betrokken partijen kon dit vroege werk van Rembrandt met succes worden aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de Vereniging van Belangstellenden in De Lakenhal en de gemeente Leiden

Brillenverkoper
Brillenverkoper (Allegorie op het Gezicht)

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2012, pp. 16-21