De brug bij Milford, de kathedraal van Salisbury in de verte

1820 John Constable Teylers Museum

John Constable (1776 - 1837)
Potlood
11,5 x 18,5 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd, Londen, 2018; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2018035

Beschrijving

Deze tekening maakte John Constable tijdens een verblijf in Salisbury in de zomer van 1820. Hij verbleef toen zes weken met zijn gezin bij een bevriende dominee. In die periode heeft hij de stad en omgeving uitvoerig getekend. De brug bij Milford, een dorp ten oosten van Salisbury, nam hij toen ook meerdere keren als onderwerp. Op deze tekening is in de verte ook nog de 123 meter hoge spits van de kathedraal van Salisbury te zien.

'When I sit down to make a sketch from nature, the first thing I try to do is to forget that I have ever seen a picture.'

John Constable

John Constable was een van de meest vernieuwende landschapsschilders van de 19de eeuw. Waar veel van zijn tijdgenoten het zochten in de verbeelding, haalde hij inspiratie uit het herkenbare en eenvoudige. Tekenen was in het maakproces van zijn schilderijen enorm belangrijk. Aan de conceptie van een landschapsschilderij gingen steevast vele studies vooraf. Deze tekening maakt deel uit van een groep van zeven bladen die Teylers Museum in één klap aankocht, waarvan drie met steun van de Vereniging Rembrandt. Het zijn de eerste werken van Constable in de Collectie Nederland. Samen geven ze een prachtig beeld van zijn werkwijze en verschillende tekentechnieken. In Teylers Museum komen ze goed tot hun recht, omdat dit museum niet alleen veel werken heeft van Constable's tijdgenoten, maar ook van enkele van zijn grote voorbeelden, zoals Jacob van Ruisdael en Peter Paul Rubens.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij

Stour detail