De brug bij Milford, de kathedraal van Salisbury in de verte

1820 John Constable

Milford Brug
John Constable
Potlood
11,5 x 18,5 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd, Londen, 2018; Teylers Museum, Haarlem, inv. nr. KT 2018035

Deze tekening maakte Constable tijdens een verblijf in Salisbury in de zomer van 1820. Hij verbleef toen zes weken met zijn gezin bij een bevriende dominee. In die periode heeft hij de stad en omgeving uitvoerig getekend. De brug bij Milford, een dorp ten oosten van Salisbury, nam hij toen ook meerdere keren als onderwerp. Op deze tekening is in de verte ook nog de 123 meter hoge spits van de kathedraal van Salisbury te zien. Kennelijk was Constable zeer tevreden over deze tekening, want hij heeft haar later twee keer hergebruikt.

John Constable (1776-1837) was een van de meest vernieuwende landschapsschilders van de 19de eeuw. Waar veel van zijn tijdgenoten het zochten in de verbeelding, haalde hij inspiratie uit het herkenbare en eenvoudige. Tekenen was in het maakproces van zijn schilderijen enorm belangrijk. Aan de conceptie van een landschapsschilderij gingen steevast vele studies vooraf. Deze tekening maakt deel uit van een groep van zeven bladen die Teylers Museum in één klap aankocht, waarvan drie met steun van de Vereniging Rembrandt. Het zijn de eerste werken van Constable in de Collectie Nederland. Samen geven ze een prachtig beeld van zijn werkwijze en verschillende tekentechnieken. In Teylers Museum komen ze goed tot hun recht, omdat dit museum niet alleen veel werken heeft van Constable's tijdgenoten, maar ook van enkele van zijn grote voorbeelden, zoals Jacob van Ruisdael (ca. 1628-1682) en Peter Paul Rubens (1577-1640).

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij

Bekijk het werk in context

Behorende tot dezelfde gesteunde aankoop

On The Stour

On the Stour

John Constable, On the Stour, ca. 1832. Potlood, pen en penseel in bruine inkt, 11,4 x 18,7 cm. Teylers Museum, Haarlem

De Kerk In East Bergholt Verkleind1

De kerk in East Bergholt

John Constable, De kerk in East Bergholt, vanuit het zuiden, 1806. Potlood en aquarel, 18 x 16 cm. Teylers Museum, Haarlem

‘When I sit down to make a sketch from nature, the first thing I try to do is to forget that I have ever seen a picture.’

John Constable
Rembrandt Zelfportret
LIDMAATSCHAP

Voor € 75 een echte Rembrandt? Word lid en verzamel mee!

Onze lidmaatschappen