Landschap met stenen brug

ca. 1638 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
ca. 1638
olieverf op paneel
29,5 x 42,5 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1900
veiling, Londen (Christie's), 12 mei 1900, nr. 63; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-1935

Van ons allemaal sinds 1900

Dit landschap heeft een onmiskenbaar Hollands karakter. Toch zal Rembrandt hoogstens onderdelen ervan naar de werkelijkheid hebben geschilderd. Het landschap ontleent zijn kracht vooral aan het licht: een zonnestraal breekt door de wolken en werpt een gouden schijnsel op een boerderij en de hoge boom ervoor. In de lucht liet Rembrandt een groot deel van de ruw geborstelde bruine ondergrond bewust onbedekt om turbulent weer te suggereren.

'Dit is wellicht de laatste gelegenheid om een landschap van Rembrandt machtig te worden.'

Barthold van Riemsdijk, directeur Rijksmuseum (1897-1921)

Er zijn slechts acht landschapsschilderijen van Rembrandt bekend. Toen dit werk in 1900 werd geveild, was dat voor het Rijksmuseum de uitgelezen kans om zijn eerste schilderij van Rembrandt te verwerven. De schilderijen die het tot dan toe beheerde, waren allemaal in bruikleen van de stad Amsterdam. Voor de Vereniging Rembrandt was het de eerste keer in haar toen zeventienjarig bestaan dat zij de verwerving van een schilderij van haar naamgever kon helpen realiseren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de heer A. Bredius

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!