De keukenmeid

ca. 1620-25 Joachim Wtewael Centraal Museum

Joachim Wtewael (1566 - 1638)
ca. 1620-25
olieverf op doek
103,2 x 72,3 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, New York, 1999; Utrecht, Centraal Museum, inv.nr. 28599

Van ons allemaal sinds 1999

De keukenmeid is een opvallend schilderij in het oeuvre van Joachim Wtewael, die vooral bekend is van zijn kleine mythologische scènes op koper. Dit relatief grote doek toont een blakende keukenmeid aan het werk. Ze is gewapend met een flinke spies waaraan ze gevogelte rijgt. Op de voorgrond bracht Wtewael een uitbundig stilleven aan. Rechts achterin zien we een Bijbelse scène: het bezoek van Christus aan Martha en Maria, twee zussen die ook wel worden beschouwd als personificaties van het actieve en contemplatieve leven. De keukenmeid verbeeldt als wereldse metgezel vermoedelijk de zinnelijkheid.

In zijn eigen tijd was Joachim Wtewael erg succesvol, maar later raakte hij uit de gunst: in 1935 had het Centraal Museum maar 500 gulden van de Vereniging Rembrandt nodig om een werk van hem te kopen. In 1999 werd hij echter wereldwijd verzameld en dat had invloed op de prijs van zijn werk. De keukenmeid was een van de kostbaarste aanwinsten van het Centraal Museum ooit. In 2015 steunde de Vereniging het museum nog eens bij de aankoop van een uitmuntende Wtewael die niet in Utrecht mocht ontbreken, ditmaal zo'n befaamd mythologisch werkje op koper.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting en vele anderen

Wtewael  The Kitchen Maid
Gesteunde werken uitgelicht