Jan van Eyck (atelier of omgeving van) (1390/1399 - 1441)
ca. 1440-50
goudstift, zilverstift, pen en zwarte inkt op geprepareerd papier
25,4 x 18,7 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Prenten en Tekeningen
erven W.A. Hofman, Groningen, 2014; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 2014/T 1

Van ons allemaal sinds 2013

Voor een hoge horizon, met in de verte Jeruzalem, wordt de kruisiging van Christus voltrokken. Het wemelt van de mensen. Sommige zijn betrokken bij de executie, zoals de soldaat die de stok met een in wijn gedrenkte spons omhoog houdt. De druk converserende ruiters lijken de kruisiging daarentegen amper op te merken. Een van hen kijkt naar boven, terwijl zijn paard een aantal vijgen op de grond doet neerkomen. Op de voorgrond zien we een groep treurenden waaronder Maria, die door Johannes wordt getroost. Deze indrukwekkende tekening is nauw verwant aan een schilderij dat wordt toegeschreven aan Jan van Eyck (Metropolitan Museum of Art) maar de relatie tussen beide werken is niet exact te reconstrueren.

Deze tekening kwam net als het drieluik De balseming van Christus (1410-1420) aan het licht tijdens de voorbereiding op de tentoonstelling ‘De weg naar Van Eyck’ in Museum Boijmans Van Beuningen. Het is een van de zeldzame nog bestaande tekeningen die zijn gemaakt in het atelier van Jan van Eyck. Daarom was het een gedroomde aanwinst voor het prentenkabinet van Museum Boijmans, dat kan bogen een wereldberoemde verzameling vroege Nederlandse tekenkunst. Daarnaast bezit het museum als enige in Nederland een schilderij van de gebroeders Van Eyck en tevens een aantal belangrijke werken uit de zogeheten pre-Eyckiaanse periode.

Aangekocht met de steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds), de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!