Kruisiging van Christus

ca. 1440-50 Jan van Eyck (atelier of omgeving van)

Van Eyck De Kruisiging
Jan van Eyck (atelier of omgeving van)
ca. 1440-50
Goudstift, zilverstift, pen en zwarte inkt op geprepareerd papier
25,4 x 18,7 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Prenten en Tekeningen
Erven W.A. Hofman, Groningen, 2014; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 2014/T 1

Een tekening als de Kruisiging (ca. 1440-1450) is een droomaanwinst voor de Nederlandse openbare kunstcollectie en Museum Boijmans Van Beuningen in het bijzonder. Het museum ontdekte deze tekening, samen met het in 2012 door de vereniging gesteunde drieluik De balseming van Christus (1410-1420), tijdens de voorbereiding op de tentoonstelling ‘De weg naar Van Eyck’. Het prentenkabinet van Museum Boijmans bezit één van de belangrijkste verzamelingen vroege Nederlandse tekenkunst ter wereld, met werken van Petrus Christus, Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel. De collectie vroege Nederlandse kunst, zowel schilderkunst als tekenkunst, van Museum Boijmans Van Beuningen vormt een zwaartepunt binnen de Collectie Nederland. De verwerving van deze tekening uit het atelier van Jan van Eyck vormt een belangrijke aanvulling en vervult tegelijkertijd een lacune op het gebied van de vroege Nederlandse tekenkunst aangezien er nog geen direct aan Jan van Eyck gerelateerde tekening in de Collectie Nederland aanwezig was. Deze aankoop bewijst nog eens de waarde van tentoonstellingen door bekwame conservatoren in samenspraak met deskundigen van buiten gemaakt.

Aangekocht met de steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds), de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.