De liefdesbrief

ca. 1669-70 Johannes Vermeer Rijksmuseum

Johannes Vermeer (1632 - 1675)
ca. 1669-70
olieverf op doek
44 x 38,5 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
collectie Mevrouw Messchert van Vollenhoven-van Lennep, veiling Roos, Amsterdam, 29 maart 1892, nr. 14; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-1595

Van ons allemaal sinds 1892

Het luitspel van de rijk geklede vrouw is onderbroken door haar dienstmeid, die net een brief heeft overhandigd. Gaan ze samen de inhoud bespreken? Hun band lijkt daarvoor hecht genoeg. Veelbetekenend kijkt de vrouw des huizes omhoog, alsof de meid precies weet wat er op het spel staat. Met de linkerarm in haar zij, maakt de meid een ontspannen indruk. Zij is benieuwd, niet bezorgd. Het is duidelijk niet haar geluk waarover deze brief beslist. Dat het om een liefdesbrief gaat, blijkt uit het zeestuk op de achterwand. In de 17de eeuw werd de liefde vaak vergeleken met de zee, en de minnaar met een schip.

Johannes Vermeers Liefdesbrief is een van de vier schilderijen die de Vereniging Rembrandt kocht op de veiling Messchert van Vollenhoven in 1892. Omdat men grote belangstelling vermoedde voor deze topstukken, werd vooraf met de eigenaar onderhandeld. Die bleek welwillend en verkocht de schilderijen in het geheim op voorhand aan de Vereniging. Dat was een goede zet, want op de veiling werd De liefdesbrief afgeslagen voor de toen torenhoge prijs van 41.000 gulden. Gelukkig hoefde de Vereniging dat bedrag niet echt te betalen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Vermeer