De noordelijke zijbeuk van de St.-Mariakerk te Utrecht

ca. 1641 Pieter Saenredam Centraal Museum

Pieter Saenredam (1597 - 1665)
ca. 1641
olieverf op paneel
34,1 x 49,4 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1937
kunsthandel D.A. Hoogendijk & Co, Amsterdam, 1937; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 7972

Van ons allemaal sinds 1937

In 1636 verbleef Pieter Saenredam een aantal maanden in Utrecht, waar hij in diverse kerken schetsen maakte. Dit schilderij is gebaseerd op een tekening die dankzij het opschrift exact gedateerd kan worden op 25 juli, de laatste dag dat Saenredam in de Mariakerk werkte. Vergelijking met die schets en andere, leert dat de kerk niet zo leeg was als Saenredam hier heeft afgebeeld. Aanvankelijk was het interieur bovendien compleet verlaten, want de figuren zijn pas later toegevoegd door een andere schilder.

Dit schilderij werd in 1937 te koop aangeboden door de kunsthandelaar Dirk Hoogendijk, die het had ontdekt bij een particuliere verzamelaar in Ierland. Het Centraal Museum, dat nog geen werk van Saenredam bezat, wilde het schilderij graag verwerven, maar had daarvoor onvoldoende fondsen. Dankzij de Vereniging Rembrandt kon de aankoop plaatsvinden. Toen het schilderij voor de grote Saenredam-tentoonstelling in 1961 werd gerestaureerd, ontdekte het museum dat de voorstelling ingrijpend was overschilderd. De oorspronkelijke verflaag is op meerdere plaatsen helaas ernstig beschadigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt