Gezicht in de Nieuwe Kerk te Delft met de memorietafel van Adriaen Teding van Berkhout

1661 Hendrick Cornelisz van Vliet Museum Prinsenhof Delft

Hendrick Cornelisz van Vliet (1611/12 - 1675)
olieverf op doek
110 x 112 cm
Museum Prinsenhof Delft
17de-eeuwse schilderkunst
Stichting Teding van Berkhout, Amersfoort, 2014; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. PDS 337

Van ons allemaal sinds 2014

Hendrick Cornelisz van Vliet had zich aanvankelijk ontwikkeld tot portretschilder, maar vanaf ongeveer 1651 waagde hij zich ook aan het schilderen van kerkinterieurs. Dit werk neemt een bijzondere positie in binnen de Nederlandse 17de-eeuwse schilderkunst, omdat het een van de weinige geschilderde kerkinterieurs is waarvan zeker is dat het op bestelling is vervaardigd. De opdrachtgever was de Delftse raadsheer Paulus Teding van Berkhout die een schilderij wilde als eerbetoon aan zijn veertig jaar eerder overleden vader. Deze Adriaen Teding van Berkhout, rechtsgeleerde en onder meer lid van de Raad van State, ligt in de Nieuwe Kerk begraven. Zijn grafsteen is duidelijk in beeld gebracht, net als de memorietafel die ter zijner nagedachtenis is opgericht. Deze wordt bestudeerd door de man in de opvallend rode mantel links op de voorgrond. Bijzonder is dat deze memorietafel nog altijd op dezelfde plaats in de Nieuwe Kerk is te zien.

Met Gezicht in de Nieuwe Kerk te Delft is misschien wel het mooiste kerkinterieur van Hendrick van Vliet door Museum Prinsenhof Delft aangekocht. Het schilderij bevond zich al sinds 1953 als bruikleen in het museum, waar het tot de topstukken uit de presentatie behoorde. In 2014 dreigde Museum Prinsenhof Delft het kerk­interieur plotseling te verliezen omdat de eigenaar had besloten het te verkopen. Succesvolle crowdfunding en financiële steun vanuit verschillende fondsen konden het tij gelukkig keren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Kerk
Een uitmuntend geschilderd eerbetoon