De Seine bij Courbevoie

ca. 1883-84 Georges Seurat Van Gogh Museum

Georges Seurat (1859 - 1891)
ca. 1883-84
olieverf op paneel
15,5 x 24,5 cm
Van Gogh Museum
Impressionisme, Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie (via kunsthandel Galerie Hopkins-Thomas, Parijs), 1998; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0489S1998

Van ons allemaal sinds 1998

Pointillisten en impressionisten kozen vaak dezelfde thema’s – vooral het buitenleven was geliefd – en ook een fascinatie voor het licht deelden ze. Maar hun technieken zijn anders. Seurats pointillisme had een wetenschappelijke basis en dat fundament was precies wat hij in het impressionisme miste. Hij plaatste stippen verf in complementaire kleuren, zoals roze en lichtgroen, naast elkaar op het doek. Dat complementaire zorgt er voor dat de kleuren elkaar versterken en vanaf een afstandje lijken samen te smelten. Voor dit effect moest Seurat de kleuren om hem heen goed analyseren en dat is aan zijn stukje Seine goed te zien.

George Seurat was een belangrijke vertegenwoordiger van de laat 19de-eeuwse avant-garde schilderkunst in Frankrijk. Vincent van Goghs techniek van naast en door elkaar geplaatste streepjes in allerlei heldere kleuren is een vrije vorm van Seurats methode. Het schilderijtje past zeer goed in de collectie van het Van Gogh Museum dat het werk van Van Gogh en zijn tijdgenoten verzamelt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds) en de Vincent Van Gogh Stichting

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!