De verloochening van Petrus

1660 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
Olieverf op doek
154 x 169 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1933
Regering Sovjet-Unie (via kunsthandel Colnaghi, Londen), 1933; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-3137

Beschrijving

Na de arrestatie van Christus volgt Petrus hem terwijl hij werd meegevoerd naar het huis van hogepriester Kajafas. Op het binnenplein herkent een dienstmeisje Petrus als een van Christus’ volgelingen. In weerwil van zijn eerdere belofte Christus trouw te blijven, ontkent Petrus tot driemaal toe dat hij Christus kent. Rembrandt heeft deze scène afgebeeld in een schaars verlichte setting om de dramatiek ervan te verhogen. Rechts op de achtergrond wordt Christus afgevoerd, zich omdraaiend naar Petrus die hem verloochende.

Eind jaren 1920 verkocht de toen nog jonge Sovjet-Unie een groot aantal kunstwerken om met de opbrengst daarvan haar eerste vijfjarenplan te bekostigen. Het Rijksmuseum zag zijn kans schoon en slaagde er met hulp van de Vereniging Rembrandt in vier schilderijen te bemachtigen, waaronder twee Rembrandts. Als kers op de taart werd datzelfde jaar via de Vereniging Rembrandt nog een derde Rembrandt door het Rijksmuseum verworven. Zo kon de Vereniging haar vijftigste verjaardag vieren met de verwerving van maar liefst drie Rembrandts voor de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt