Titus in monniksdracht

1660 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
olieverf op doek
79,5 x 67,7 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1933
regering Sovjet-Unie (via kunsthandel Colnaghi, Londen), 1933; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-3138

Van ons allemaal sinds 1933

Rembrandt maakte dit schilderij in 1660, toen zijn zoon Titus een jaar of negentien was. Titus draagt het habijt van een franciscaner monnik en is mogelijk geportretteerd als de heilige Franciscus zelf. Franciscus van Assisi kwam uit een welgestelde familie, maar koos voor een leven van armoede. Als mysticus wijdde hij zijn leven aan het gebed en een persoonlijke relatie met God. Omdat de donkere pij en de vegetatie op de achtergrond nauwelijks zijn belicht, gaat alle aandacht in het schilderij uit naar Titus’ in zichzelf gekeerde blik.

Eind jaren 1920 verkocht de toen nog jonge Sovjet-Unie een groot aantal kunstwerken om met de opbrengst daarvan haar eerste vijfjarenplan te bekostigen. Het Rijksmuseum zag zijn kans schoon en slaagde er met hulp van de Vereniging Rembrandt in vier schilderijen te bemachtigen, waaronder twee Rembrandts. Als kers op de taart werd datzelfde jaar via de Vereniging Rembrandt nog een derde Rembrandt door het Rijksmuseum verworven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!