Drie tapijten van De Verlossing van de Mens

ca. 1500-10 Peter van Edingen van Aalst (atelier van)

De Schepping En De Zondeval
De Triomf Van Christus
De Strijd Tussen De Deugden En De Ondeugden
Kunstenaar
Peter van Edingen van Aalst (atelier van) (1445/55 - 1531/33)
Datering
ca. 1500-10
Techniek
Wol en zijde
Afmetingen
Elk tapijt 400 x 800 cm
Museum
Kasteel de Haar
Verzamelgebied
Middeleeuwen en Renaissance, Toegepaste kunst en Design
Periode
1500-1600
Gesteund in
2011
Herkomst
Erven Baron Thierry van Zuylen van Nijevelt, Haarzuilens, 1894; Museum Kasteel de Haar, Haarzuilens

Vrijwel zeker ontstaan in het belangrijkste tapijtcentrum Brussel, dateert de eerste bekende vermelding van deze uit tien tapijten bestaande reeks, voorstellende De Verlossing van de Mens, uit februari 1502, toen een complete set, geweven onder andere met kostbaar gouddraad door de belangrijkste Brusselse tapijthandelaar uit die tijd, Pieter van Edingen van Aelst I (ca. 1450-ca. 1533), werd geleverd aan de Engelse koning Hendrik VII. In die tijd, zoals gedurende de hele middeleeuwen, konden vorsten en edelen nergens grotere eer mee verkrijgen dan met het bezit van dergelijke kostbare tapijtreeksen, waaraan ook het gebruik van goud- en zilverdraad nog extra waarde toevoegde.

Voor meer informatie over deze tapijten en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Waarom gesteund

De drie wandtapijten in Kasteel de Haar uit de reeks van De Verlossing van de Mens behoren tot de belangrijkste en meest prestigieuze reeksen uit de late middeleeuwen. Hun betekenis en artistieke kwaliteit is onvergelijkbaar met die van enig ander tapijt in Nederlands bezit. Ook internationaal gezien behoren ze tot de absolute top van de tapijtkunst, een kunstuiting die zeker tot in de vroege 16de eeuw als de belangrijkste werd beschouwd. Daarbij zijn de tapijten cruciaal in de beleving van de recentelijk met veel zorg gerestaureerde interieurs van De Haar. Dit ensemble als geheel, bijeengebracht door baron Etienne van Zuylen en zijn echtgenote Hélène de Rothschild, is kenmerkend voor de 'Goût Rothschild'. Het is een van de zeer zeldzame voorbeelden in ons land van een ware Europese mentaliteit en cultuur, waarin de Rothschilds in de 19de eeuw zo’n belangrijke rol hebben gespeeld.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Utrecht & Gooi Cirkel [voorheen: Utrechtse Rembrandt Cirkel], haar Nationaal Fonds 1930 en haar Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit [thans: Nationaal Fonds Kunstbezit])

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Tapijten
Drie tapijten van De Verlossing van de Mens

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2012, pp. 18-20

Download