Drie tapijten over de verlossing van de mens

ca. 1500-10 Peter van Edingen van Aalst (atelier van) Kasteel de Haar

Peter van Edingen van Aalst (atelier van) (1445/55 - 1531/33)
ca. 1500-10
wol en zijde
elk ca. 400 x 800 cm
Kasteel de Haar
Middeleeuwen en Renaissance, Toegepaste kunst en Design
erven Baron Thierry van Zuylen van Nijevelt, Haarzuilens, 1894; Kasteel de Haar, Haarzuilens

Van ons allemaal sinds 2011

Deze drie laatmiddeleeuwse tapijten behoren tot het beste van wat er in Nederland aan tapijtkunst is te vinden. Ze maakten oorspronkelijk deel uit van een prestigieuze, tiendelige reeks over de verlossing van de mens. De drie tapijten in Kasteel de Haar verbeelden de Schepping en Zondeval, de hemelvaart van Christus en de strijd tussen de deugden en de ondeugden terwijl Christus wordt gekruisigd. Het tapijt met de Schepping en Zondeval laat een keuze zien uit wat daarover in Genesis wordt verteld, van de scheiding tussen licht en donker tot en met de opdracht van de mens en hoe het daarmee afliep nadat Adam en Eva aten van het verboden fruit. De Heilige Drie-eenheid van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is hier maar liefst zeven maal uitgebeeld, steeds als drie identieke koningen.

Voor meer informatie over deze tapijten en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Kasteel de Haar is een laat werk van Pierre Cuypers, beter bekend als architect van het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam. Het kwam in 1912 gereed en ziet eruit als een kasteel uit een sprookje. Het interieur past bij die droom. Toen de inboedel dreigde te worden verkocht, werd dan ook ingegrepen. De Vereniging Rembrandt hielp bij het behoud van deze drie kapitale tapijten. Samen vormden zij het meest bijzondere en kostbare onderdeel van het kasteelinterieur.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Nationaal Fonds 1930 en de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit [thans: Nationaal Fonds Kunstbezit])

Tapijten
Drie tapijten van De verlossing van de mens

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2012, pp. 18-20