Drie vrouwen en een kind bij een huisdeur

ca. 1645 Rembrandt

Rembrandt Drie Vrouwen En Een Kind Bij Een Huisdeur
Kunstenaar
Rembrandt (1606/1607 - 1669)
Datering
ca. 1645
Techniek
Pen in bruin
Afmetingen
23,3 x 17,8 cm
Museum
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Verzamelgebied
Prenten en Tekeningen
Periode
1600-1700
Gesteund in
1883
Herkomst
Veiling collectie Jacob de Vos, Amsterdam, 22-24 mei 1883, nr. 424; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1889-A-2056

Rembrandt heeft deze drie geconcentreerd ogende vrouwen en een kind op ogenschijnlijk vlotte wijze op papier gezet. Het is daarom aannemelijk dat het hier gaat om een momentopname, ter plekke op papier gezet tijdens het wandelen. De aandacht van de beschouwer gaat meteen uit naar de oudere vrouw die op een laag krukje of stoeltje voor de deur zit. Zij is weergegeven met fijne penlijntjes, terwijl de andere figuren met brede lussen zijn aangeduid. Hun volume is meer gesuggereerd dan weergegeven. Toen het Rijksmuseum dit blad in 1883 aankocht, werd het nog aangemerkt als ‘school van Rembrandt’. Tegenwoordig zijn de kenners het erover eens dat het een tekening van Rembrandt zelf betreft.

Waarom gesteund

Dit blad maakte ooit deel uit van de befaamde tekeningencollectie van Jacob de Vos. De veiling van die collectie in 1883 was de directe aanleiding voor de oprichting van de Vereniging Rembrandt. De leden van het Amsterdamse kunstgezelschap Arte et Amicitia (niet te verwarren met de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae) besloten geld in te zamelen om in ieder geval een deel van deze collectie voor Nederland te behouden. Met de regering werd afgesproken dat zij zouden bieden op de voor het Rijksprentenkabinet meest gewenste bladen en dat de gekochte bladen later zonder winst aan de overheid zouden worden doorverkocht. Ook werd besloten dat deze constructie niet eenmalig zou blijven, maar zou leiden tot een duurzame voorziening ten dienste van het Nederlands openbaar kunstbezit. Dit leidde tot de oprichting van een vereniging die als koper op zou treden, 'overal waar het gevaar zou dreigen dat kunstwerken van belang anders het land zouden uitgaan, met de bedoeling die kunstwerken; hetzij aan het Rijk of aan de gemeenten, corporatiën enz. weer over te doen.' Als naam koos men 'Rembrandt'.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Eend Sijctghen
Word lid of laat na

Verzamel mee voor de eeuwigheid

Steun ons