Portret van Hendrik Weymans en zijn familie

1816 Abraham van Strij I Dordrechts Museum

Abraham van Strij I (1753 - 1826)
Olieverf op paneel
70,5 x 85 cm
Dordrechts Museum
19de-eeuwse schilderkunst
Collectie E.A. Baron Stratenus, Leersum, 2015; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/015/1130

Beschrijving

Het Portret van Hendrik Weymans en zijn familie door Abraham van Strij (1753–1826) is een uitstekend voorbeeld van een zogenaamd conversatiestuk. De bedoeling van dergelijke schilderijen was, de voorgestelden niet op de geijkte manier van het portret met kop en handen, maar thuis of buiten in een min of meer informele setting te laten zien. Weymans en zijn zoon kijken hier samen naar een schilderijtje, grootmoeder en schoondochter tonen de kinderen. De deuren naar de tuin staan open, en Van Strij speelt op de voor hem karakteristieke manier met het invallende licht. Aardig is, dat de vermogende Weymans een goede bekende was van Van Strij, en dat zij beiden veel voor het Dordtse kunstleven hebben betekend – onder andere door hun werk voor Pictura, het mede door Van Strij opgerichte Dordtse kunstgenootschap, waarvan Weymans een tijd lang directeur was.

Van Strijs portret past bij de eerder door de Vereniging Rembrandt voor Dordrecht gesteunde aankoop van het iets oudere Portret van de familie De Bruijn de Neve door P.C. Wonder, en samen geven de schilderijen een karakteristiek beeld van de schijnbaar suffe, maar in werkelijkheid vaak verrassend verlichte burgerij van hun tijd. Beide werken bleven in bezit van nazaten van de opdrachtgevers tot zij door het museum in Dordrecht werden verworven. Als bijzondere attractie kwam daar in het geval van de Van Strij nog de originele japon bij waarin de schoondochter van Weymans op het schilderij staat afgebeeld.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds)

Weymans
Thuis bij de familie Weymans