Drieluik met Madonna te midden van heiligen

ca. 1410 Meester van de heilige Veronica Museum Boijmans Van Beuningen

Meester van de heilige Veronica
ca. 1410
olieverf op paneel
70 x 32,5 cm (middenpaneel), 70 x 16 cm (zijluiken)
Museum Boijmans Van Beuningen
Middeleeuwen en Renaissance
veiling Londen (Sotheby's), 5 december 2018, nr. 6; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3725 (OK)

Van ons allemaal sinds 2018

Dit elegante drieluik moet vanwege zijn kleine formaat zijn gemaakt voor privédevotie. De gebruiker zag bij het openen van de luiken eerst Maria verschijnen, die prominent is afgebeeld op het middenpaneel. Zij zit voor een gouden mandorla (amandelvormige aureool) die wordt omgeven door engelen met aan de bovenzijde God de Vader. Voor haar zitten in een bloemenweide twee mannelijke en vier vrouwelijke heiligen. De blijmoedige stemming die het groepje uitstraalt, wordt versterkt door de jonge Christus die ondeugend aan de ketting van zijn moeder trekt. De vier taferelen aan de binnenzijden van de luiken laten de bespotting, de kruisiging, de opstanding en de hemelvaart van Christus zien. Wanneer de luiken worden gesloten, vormt zich op de buitenzijden een tafereel met Christus die tegen een knalrode achtergrond eenzaam zijn kruis draagt.

'Het contrast tussen het lijden op de buitenzijden en de liefelijkheid aan de binnenzijde, geeft het werk een diepe emotionele lading.'

Friso Lammertse, conservator Museum Boijmans Van Beuningen (1992-2020)

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een voor Nederlandse begrippen uitzonderlijke collectie vroege schilderkunst. Het bezit onder andere werk van 15de-eeuwse kunstenaars als Jan van Eyck en Dirk Bouts. Uit de periode daarvoor is er het zogenaamde Norfolk-triptiek, dat een anonieme kunstenaar in Luik of Maastricht vervaardigde en het vermoedelijk in Brugge geschilderde Drieluik met de balseming van Christus, dat in 2013 met steun van de Vereniging Rembrandt werd aangekocht. Het Drieluik met Madonna te midden van heiligen komt uit dezelfde periode als de twee andere triptieken, maar is in Keulen gemaakt, op dat moment een van de belangrijkste artistieke centra van Europa. Door de aankoop van dit werk bezit Museum Boijmans Van Beuningen een trio drieluiken dat op ongekende wijze de schilderkunst van de internationale gotiek laat zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds voor Klassieke Beeldende Kunst, haar Themafonds Middeleeuwen en Renaissance en het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Bevordering van Volkskracht, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds), de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en particuliere schenkers

3725 Verso Bijgesneden En Verkleind
Ontroerende schoonheid