Drieluik met Madonna te midden van heiligen

ca. 1410 Meester van de heilige Veronica

Meester Van De Heilige Veronica Madonna Te Midden Van Heiligen
Meester van de heilige Veronica
ca. 1410
Olieverf op paneel
70 x 32,5 cm (middenpaneel), 70 x 16 cm (zijluiken)
Museum Boijmans Van Beuningen
Middeleeuwen en Renaissance
Veiling Londen (Sotheby's), 5 december 2018, nr. 6; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 3725 (OK)

Op het drieluik is in het midden Maria afgebeeld met op haar schoot het kleine Christuskind dat trappelend van plezier met de ketting van zijn moeder speelt. Maria zit voor een gouden mandorla (amandelvormige aureool) die omgeven wordt door engelen met aan de bovenzijde een zegenende God. Op het gras zit een groep heiligen, van links naar rechts zijn Johannes de Evangelist, Barbara, Christina van Bolsena, Catharina, Magdalena en Johannes de Doper te herkennen. De vier taferelen aan de binnenzijden van de luiken laten de bespotting, de kruisiging, de opstanding en de hemelvaart van Christus zien. Wanneer de luiken worden gesloten, vormt zich op de buitenzijden een tafereel met Christus die eenzaam zijn kruis draagt.

‘Het contrast tussen het lijden op de buitenzijden en de liefelijkheid aan de binnenzijde, geeft het werk een diepe emotionele lading.’

Friso Lammertse, conservator Museum Boijmans Van Beuningen

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een voor Nederland uitzonderlijke collectie vroege schilderkunst. Als enige museum in Nederland bezit het werk van 15de-eeuwse schilders als Jan van Eyck, Dirk Bouts en Jheronimus Bosch, maar ook van de Keulse Stephan Lochner of de in Frankrijk werkzame Barthélemy d’Eyck. Uit de periode daarvoor is er het zogenaamde Norfolk-triptiek, dat een anonieme kunstenaar in Luik of Maastricht vervaardigde en het vermoedelijk in Brugge geschilderde Drieluik met de balseming van Christus, dat in 2013 met steun van de Vereniging Rembrandt werd aangekocht. Het Drieluik met Madonna te midden van heiligen komt uit dezelfde periode als de twee andere triptieken, maar is in Keulen gemaakt, op dat moment een van de belangrijkste artistieke centra van Europa. Door de aankoop van dit werk bezit Museum Boijmans Van Beuningen een trio drieluiken dat op ongekende wijze de schilderkunst van de internationale gotiek laat zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds voor Klassieke Beeldende Kunst, haar Themafonds Middeleeuwen en Renaissance en het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Bevordering van Volkskracht, Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds), de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en een particulier

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.