Zittende Maria met staand Christuskind

ca. 1480 Adriaen van Wesel (omgeving van) Museum Catharijneconvent

Adriaen van Wesel (omgeving van) (ca. 1417 - 1491/95)
ca. 1480
Gepolychromeerd hout
H 28 cm
Museum Catharijneconvent
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
Collectie Goldschmidt, Eindhoven, 2016; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. RMCC b316

Beschrijving

Dit 15de-eeuwse houten beeld dat Zittende Maria met staand Christuskind voorstelt komt hoogstwaarschijnlijk uit de omgeving van de Utrechtse beeldhouwer Adriaen van Wesel (ca. 1415-1490). Opvallend is dat het beeldje aan de onderkant gemerkt is met het Antwerpse handje, wat er op wijst, dat het beeld in Antwerpen werd verkocht. Utrecht was in de late 15de en de vroege 16de eeuw het middelpunt van de Noordwest-Europese beeldhouwkunst. De beelden die hier werden gemaakt waren realistischer dan wat er elders werd geproduceerd, en daar was vraag naar. Het beeldje wordt gekenmerkt door een bijzondere iconografie: het Christuskind is staand afgebeeld met daarbij een openvallende tuniek die het naakte onderlichaam van het kind laat zien als verwijzing naar zijn besnijdenis.

In februari 2016, drie weken voor de kunst- en antiekbeurs TEFAF in Maastricht van start ging, werd het beeldje aangeboden aan Museum Catharijneconvent. Het beeld is vervaardigd door een meester uit Utrecht, vanwege zijn stijl vermoedelijk uit de omgeving van Adriaen van Wesel. Daarnaast geeft dit beeld blijk van de bestaande handelscontacten tussen Utrecht en Antwerpen. Ten slotte heeft het werk een zeldzame iconografie. Dit alles maakt dat Zittende Maria met staand Christuskind een prachtige aanvulling is op de collectie van Museum Catharijneconvent, dat zwaartepunten heeft op religieuze kunst en Utrecht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Mr. J.J.A.M. Kennis Fonds), het legaat van Koos Bogaarts, de Vereniging Vrienden van Museum Catharijneconvent en bijdragen van vrienden en familie van oud-directeur Henri Defoer

Zittende Maria
Superieure beeldhouwkunst uit de 15de eeuw