Dubbelportret van de kinderen Mees

118 x 90 cm
Museum Rotterdam
19de-eeuwse schilderkunst
veiling, Den Haag (Venduehuis der Notarissen), 27 mei 2021, nr. 530; Museum Rotterdam, inv.nr. 91950

Beschrijving

Dit dubbelportret toont twee jonge leden van de Rotterdamse elite: Rudolf en zijn zusje Anna, kinderen van de vooraanstaande bankier Rudolf Mees en zijn eerste vrouw Clasina, die kort na de geboorte van Anna overleed. Conform hun status, liet vader Rudolf zijn kinderen in 1850 portretteren door een van de belangrijkste Rotterdamse schilders van dat moment: Jacob Spoel. Door de harmonie tussen Anna en Rudolf, hun smetteloze kleding, en de arcadische setting van een balkon met wijnrank, ademt het portret een weldadige sfeer uit. Alleen het speelgoed, opeengehoopt op de vloer, ligt er een beetje afgedankt bij.

In 2013 verwierf Museum Rotterdam via schenking een ander dubbelportret van Rudolf en Anna Mees. Ook dat portret is geschilderd in 1850 door Jacob Spoel, en voorzien van een identieke lijst. Toch gaat het niet om een kopie, maar om een compleet andere voorstelling, waarop de kinderen met een blokkenpuzzel spelen. Omdat zo'n 'set' van dit type portretten hoogst ongebruikelijk is, wilde Museum Rotterdam ook het tweede schilderij graag aan zijn collectie toevoegen. Hoewel het museum sinds 2020 - door gemeentelijke bezuinigingen - geen fysieke locatie meer heeft, steunde de Vereniging Rembrandt de aankoop toch. Museum Rotterdam werkt namelijk hard aan een nieuwe bestaansvorm, waardoor het aannemelijk is dat de collectie in de nabije toekomst weer toegankelijk zal zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam

Spoel Bulletin
Dubbel dubbelportret