maker onbekend (Nederrijn?)
93 x 70 cm
Museum Catharijneconvent
Middeleeuwen en Renaissance
Kunsthandel De Jonckheere, Genève, 2019; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. RMCC s375

Van ons allemaal sinds 2019

Dit minutieus geschilderde devotiestuk heeft wel iets weg van een stripverhaal. Het toont verschillende episoden uit de Passiecyclus, beginnend bij Christus op de Olijfberg linksboven en eindigend bij de Kruisiging rechtsboven. Het tafereel op de voorgrond toont het moment waarop Pontius Pilatus de gegeselde Christus aan het vijandige joodse volk toont en daarbij de woorden ‘Ecce homo’ (‘Zie de mens’) uitspreekt. Door de Passiescènes in een eigentijdse setting te plaatsen, maakte de kunstenaar het lijdensverhaal van Christus beter invoelbaar voor de beschouwer.

Een aankoop van onschatbare waarde en een zeer belangrijke aanwinst voor Museum Catharijneconvent.

Marieke van Schijndel, directeur Museum Catharijneconvent

15de-eeuwse schilderijen van deze kwaliteit komen nog maar zelden op de markt. In Museum Catharijneconvent is het werk uitstekend op zijn plek. In dit museum, dat een van de belangrijkste collecties middeleeuwse kunst in Nederland beheert, wordt het schilderij ingezet om op aantrekkelijke wijze het verhaal te vertellen van de Moderne Devotie. Deze religieuze stroming, die opkwam in de IJsselstreek aan het einde van de 14de eeuw, spoorde gelovigen aan zich emotioneel te verdiepen in het lijden en sterven van Christus.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Eleonora Jeuken-Tesser Fonds), de BankGiro Loterij, het Tutein Nolthenius-Oldenhof Fonds en het aankoopfonds van de Vereniging Vrienden van Museum Catharijneconvent, opgericht uit de nalatenschap van Koos Bogaards

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Ecce homo