Een ensemble van 46 tekeningen en studies van voornamelijk stadsgezichten en landschappen in en rond Rome

ca. 1809-12 Josephus Augustus Knip Rijksmuseum

Kunstenaar
Josephus Augustus Knip (1777 - 1847)
Datering
ca. 1809-12
Techniek
Grafiet en waterverf in kleur
Afmetingen
Verschillende afmetingen
Museum
Rijksmuseum
Verzamelgebied
Prenten en Tekeningen
Periode
1800-1880
Gesteund in
2013
Herkomst
Collectie I.Q. van Regteren Altena, Amsterdam, 2013; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-2014-14-1-46

Beschrijving

Josephus Augustus Knip (1777-1847) ontving als eerste Nederlandse kunstenaar de Prix de Rome, toegekend door koning Lodewijk Napoleon. Daardoor kon hij van november 1809 tot september 1812 in Italië verblijven. Hij maakte zijn aquarellen van stadsgezichten en landschappen voornamelijk in Rome en omgeving. Bijzonder zijn de bladen met panoramische gezichten, die aan elkaar gelegd kunnen worden. Knip gebruikte deze aquarellen als basis voor zijn grote tekeningen en schilderijen. Dat verklaart ook de goede staat van de bladen, omdat het materiaal voor Knip van groot belang was en niet bestemd voor de verkoop.

Waarom gesteund

In 1940 werden de aquarellen van Knip geveild. Een deel kwam terecht in de privécollectie van I.Q. Van Regteren Altena (1899-1980). De andere tekeningen uit de verzameling van Knip uit die tijd zijn in het bezit van het Rijksmuseum en Museum Boijmans Van Beuningen. Met de aankoop van deze 46 tekeningen is de laatste groep aquarellen van Josephus Augustus Knip nu aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Hendrik de Jong Fonds en haar Liente Dons Fonds), het Gerhards Fonds/Rijksmuseum Fonds, het VSBfonds en het Mondriaan Fonds

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Knip Aureliaanse Muur
Tijdloos mooi

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2014, pp. 20-25

Download
Bekijk het werk in context
Knip Napels
1 / 3

De Golf van Napels met op de achtergrond het eiland Ischia

De traditionele titel van dit schilderij heeft slechts betrekking op wat in de verte te zien is: een glimp van de Golf van Napels en het bergachtige eiland Ischia. Voor het overige is dit een ‘capriccio’, een fantasiegezicht met een samenraapsel van motieven die Knip ontleende aan de modellen die hij in zijn Romeinse jaren had getekend, zoals het Colosseum, kapitelen en aquaducten.

Josephus Augustus Knip, De Golf van Napels met op de achtergrond het eiland Ischia, 1818. Olieverf op doek, 900 x 1090 mm. Rijksmuseum, Amsterdam

Knip Kapitelen
2 / 3

Drie kapitelen in de Villa Mattei, Rome

De Villa Mattei (nu Villa Celimontana) werd in de 16de eeuw aangelegd op de plaats van een oude wijngaard tegen de westelijke helling van de berg Caelius. In Knips tijd verkeerde het park in verwaarloosde staat. Her en der verspreid lagen antieke bouwfragmenten. Het kapiteel links op dit studieblad, dat onderdeel is van deze aankoop, gebruikte Knip als voorgrondvulling in zijn schilderij in het Rijksmuseum.

Josephus Augustus Knip, Drie kapitelen in de Villa Mattei, Rome, ca. 1809-1812. Grafiet, penseel in grijs en waterverf, 148 x 514 mm. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds, Gerhards Fonds/Rijksmuseum Fonds en het Mondriaan Fonds in 2013.

Knip Coronati
3 / 3

De kerk en het klooster van de Quattro Santi Coronati in Rome

Dit in Rome getekende model, dat een van de 46 aangekochte tekeningen is, is in zijn geheel terug te vinden op het schilderij uit 1818 in het Rijksmuseum: het ligt rechts hoog op de rotsen. Het complex oogt nauwelijks als een kerk; het heeft meer weg van een schier onneembare middeleeuwse burcht. De ‘Vier gekroonde heiligen’ aan wie de kerk is gewijd, zouden volgens de legende vier beeldhouwers zijn geweest die weigerden een heidens afgodsbeeld te maken. Ze werden gemarteld door hun ijzeren kronen met scherpe punten op het hoofd te zetten.

Josephus Augustus Knip, De kerk en het klooster van de Quattro Santi Coronati in Rome, ca. 1809-1812. Grafiet, penseel in grijs en waterverf, 148 x 514 mm. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds, Gerhards Fonds/Rijksmuseum Fonds en het Mondriaan Fonds in 2013.