Een ensemble van 46 tekeningen en studies van voornamelijk stadsgezichten en landschappen in en rond Rome

ca. 1809-12 Josephus Augustus Knip Rijksmuseum

Josephus Augustus Knip (1777 - 1847)
ca. 1809-12
Grafiet en waterverf in kleur
Verschillende afmetingen
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Collectie I.Q. van Regteren Altena, Amsterdam, 2013; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-2014-14-1-46

Beschrijving

Josephus Augustus Knip (1777-1847) ontving als eerste Nederlandse kunstenaar de Prix de Rome, toegekend door koning Lodewijk Napoleon. Daardoor kon hij van november 1809 tot september 1812 in Italië verblijven. Hij maakte zijn aquarellen van stadsgezichten en landschappen voornamelijk in Rome en omgeving. Bijzonder zijn de bladen met panoramische gezichten, die aan elkaar gelegd kunnen worden. Knip gebruikte deze aquarellen als basis voor zijn grote tekeningen en schilderijen. Dat verklaart ook de goede staat van de bladen, omdat het materiaal voor Knip van groot belang was en niet bestemd voor de verkoop.

In 1940 werden de aquarellen van Knip geveild. Een deel kwam terecht in de privécollectie van I.Q. Van Regteren Altena (1899-1980). De andere tekeningen uit de verzameling van Knip uit die tijd zijn in het bezit van het Rijksmuseum en Museum Boijmans Van Beuningen. Met de aankoop van deze 46 tekeningen is de laatste groep aquarellen van Josephus Augustus Knip nu aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Hendrik de Jong Fonds en haar Liente Dons Fonds), het Gerhards Fonds/Rijksmuseum Fonds, het VSBfonds en het Mondriaan Fonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Knip Aureliaanse Muur