Een paar tempelwachters

H 220 cm
Rijksmuseum
Beeldhouwkunst
Kunsthandel Takashi Yanagi Fine Oriental Arts, Kyoto, 2007; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. AK-RAK-2007-1-A/B

Beschrijving

Deze 14de-eeuwse beelden stonden oorspronkelijk bij de Iwayaji-tempel vlakbij de Japanse stad Yokota. Opgesteld aan weerskanten van de ingang tot het tempelterrein, moesten zij het kwaad op afstand houden. De wachters 'spreken' de eerste en de laatste klank van het Siddham-schrift (een speciaal schrift om teksten in Sanskriet weer te geven). Op die manier staan zij symbool voor alle mogelijke klanken, en dus voor alle kennis. Bezoekers van de tempel vergaarden die kennis symbolisch door tussen de wachters door te lopen. Het wapen dat deze hemelse strijders vasthouden, dient dan ook ter vernietiging van de onwetendheid.

Toen de Iwayaji-tempel zijn functie verloor, kwamen deze sculpturen op de kunstmarkt. Dat was een zeldzame gelegenheid. Slechts een klein aantal tempelwachters bevindt zich buiten Japan - vrijwel allemaal in Amerikaanse musea. In het Rijksmuseum was al een kleine, hoogstaande verzameling Japanse beelden aanwezig, maar het expressieve type sculptuur waartoe de tempelwachters behoren, ontbrak nog. Door de aankoop van dit paar, een Europese primeur, kan het Rijksmuseum een nog gevarieerder overzicht van de Japanse beeldhouwkunst tonen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het M.J. Drabbe Fonds/Rijksmuseum Fonds en de Mondriaan Stichting

Tempelwachter Verkleind
Paar tempelwachters