Een serie Duitse houtsneden met landsknechten en Turken

ca. 1530 Sebald Beham, Erhard Schön, Niklas Stoer, Peter Flötner Museum Boijmans Van Beuningen

Kunstenaars
Sebald Beham (ca. 1500 - 1550)
Erhard Schön (1491 - 1542)
Niklas Stoer (ca. 1500 - ca. 1562)
Peter Flötner (1485 - 1546)
ca. 1530
Houtsnede, waterverf en boekdruk
30 x 20 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
Particuliere collectie, 2010; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. MB 2010/2 J (PK)

Beschrijving

De teruggevonden twee reeksen houtsneden komen uit ongeveer 1530. De ingekleurde prenten zijn gemaakt door Sebald Beham, Erhard Schön, Niklas Stör en Peter Flötner. Deze Duitse kunstenaars, werkzaam in Neurenberg, zijn de voornaamste vertegenwoordigers van de generatie na Albrecht Dürer (1471-1528). Bovendien illustreert hun werk de ongekende bloei van de prentkunst tijdens de Duitse renaissance. De ene reeks bestaat uit twintig bladen met ‘landsknechten’, Zwitserse en Duitse huursoldaten die een sleutelrol speelden in de oorlogsvoering van die tijd. De andere reeks wordt gevormd door achttien bladen met voorstellingen van Turkse soldaten en hun leider.

Houtsneden met landsknechten en Turken moeten destijds wijd verspreid zijn geweest. Tegenwoordig zijn ze uiterst zeldzaam, zeker wanneer het gaat om zulke fraai ingekleurde en goedbewaarde drukken als deze. In het prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen hebben de twee reeksen nu een uitstekend onderkomen gevonden. De verzameling tekenkunst uit de Duitse renaissance die hier wordt bewaard, geldt als een van de beste ter wereld en ook de grafiek uit de tijd van Dürer is behoorlijk vertegenwoordigd. De reeksen passen daarom goed in deze collectie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Prenten en Tekeningen), de Stichting Lucas van Leyden, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds