Jacob trekt bij Laban weg

ca. 1535 Cornelis Buys Stedelijk Museum Alkmaar

Cornelis Buys (ca. 1465/1570 - 1524/1532)
ca. 1535
olieverf op paneel
94,1 x 108,9 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
Middeleeuwen en Renaissance
kunsthandel Johnny van Haeften, Londen, 2013; Stedelijk Museum Alkmaar, inv.nr. 30654

Van ons allemaal sinds 2013

Op dit kleurrijke schilderij wordt het verhaal van Genesis 31 afgebeeld: Jacob verlaat met vrouwen, kinderen en kudde zijn schoonvader Laban, nadat hij jarenlang voor hem gewerkt heeft zonder redelijke beloning. Als de verstandhouding tussen de mannen verslechtert, krijgt Jacob in een droom van een engel de raad te vluchten naar Kanaän, zijn geboorteland. Op de voorgrond loopt Jacob (met tulband) naast de kamelen die zijn vrouwen Rachel en Lea dragen. Wat hieraan voorafging staat op de achtergrond links. Rechtsachter wat erop volgde. De maker van dit schilderij, Cornelis Buys, werkte in de overgangsfase van middeleeuwen naar renaissance. Zijn verteltrant is nog ouderwets, met verschillende episodes van het verhaal in één voorstelling. De zachte kleuren en de gespierde, beweeglijke figuren zijn juist heel modern.

'Dit kleurrijke schilderij werkt als een magneet op ons publiek: er staan áltijd mensen voor te kijken, te wijzen, te praten – ouderen, maar ook jongeren en kleine kinderen.'

Christi Klinkert, conservator Stedelijk Museum Alkmaar

Jacob trekt bij Laban weg is een hoogtepunt in het oeuvre van de 16de-eeuwse Alkmaarse meester Cornelis Buys. De hoge kwaliteit, het monumentale, sterk verhalende karakter en de vele sprekende details in de voorstelling maken het werk tot een ideaal startpunt voor rondleidingen, zowel voor kinderen als volwassenen. Vroege Alkmaarse schilderijen komen zelden op de markt en de prijzen voor dit soort werken zijn steevast hoog, dus voor deze aankoop was de hulp nodig van vele partijen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds], haar Stortenbeker Fonds en haar Themafonds Middeleeuwen [thans Themafonds Middeleeuwen en Renaissance]), het VSBfonds en andere begunstigers

Buys Jacob Laban Min
Jacob trekt bij Laban weg