Farewell to Washington Square

Gemeentemuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Kunsthandel Gladstone Gallery, New York, 2019; Gemeentemuseum Den Haag, inv.nr. 1059037

De kunstenaar die wij op dit schilderij vanuit een venster aan het werk zien, is Paul Thek zelf. Dat er in het werk meer aan de hand is dan op het eerste oog lijkt, blijkt uit de half geschilde sinaasappel in het midden van het venster en de kersen, camera en verschillende dieren in de ruimte om het venster heen. Deze motieven hebben elk een symbolische betekenis, die zeer persoonlijk van aard is. De titel van het werk verwijst naar het aanstaande vertrek van Thek uit zijn atelier in New York. Zijn nieuwe bestemming werd Nederland. Zou de sinaasappel, als een bekend symbool van het Huis van Oranje, een verwijzing kunnen zijn hiernaar?

Dit is het derde werk van Paul Thek dat het Gemeentemuseum Den Haag met steun van de Vereniging Rembrandt heeft aangekocht, na een drieluik in 2012 en een installatie uit 2014. Samen met een tekening van Thek die het museum al in zijn bezit had, geven deze werken een goede indruk van de eigenzinnige beeldtaal waarmee deze kunstenaar naam maakte en een nieuwe generatie kunstenaars beïnvloedde. Daarnaast legt Farewell to Washington Square interessante verbanden met andere werken uit de collectie naoorlogse kunst, waaronder die van Francis Bacon (1909-1992) en Louise Bourgeois (1911-2010), kunstenaars die zich net als Thek bezighielden met de vraag wat het betekent mens te zijn in een wereld waarin God niet meer kan gelden als de verklaring voor alles.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Coleminks Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst) en het Mondriaan Fonds

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.