Farewell to Washington Square

Kunstmuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
kunsthandel Gladstone Gallery, New York, 2019; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1059037

Van ons allemaal sinds 2019

De kunstenaar die wij op dit schilderij vanuit een venster aan het werk zien, is Paul Thek zelf. Dat er in het werk meer aan de hand is dan op het eerste oog lijkt, blijkt uit de half geschilde sinaasappel in het midden van het venster en de kersen, camera en verschillende dieren in de ruimte om het venster heen. Deze motieven hebben elk een symbolische betekenis, die zeer persoonlijk van aard is. De titel van het werk verwijst naar het aanstaande vertrek van Thek uit zijn atelier in New York. Zijn nieuwe bestemming werd Nederland.

Dit is het derde werk van Paul Thek dat het Kunstmuseum Den Haag met steun van de Vereniging Rembrandt heeft aangekocht, na een drieluik in 2012 en een installatie uit 2014. Samen met een tekening van Thek die het museum al in zijn bezit had, geven deze werken een goede indruk van de eigenzinnige beeldtaal waarmee deze kunstenaar naam maakte en een nieuwe generatie kunstenaars beïnvloedde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Coleminks Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst) en het Mondriaan Fonds

Thek Farewell To Washington Square Nog Kleiner
Afscheid van Washington Square