Portret van Felix Auerbach

Olieverf op doek
85,4 x 77,1 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Particuliere collectie, VS, 2017; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr: s0541S2017

De Noorse kunstenaar Edvard Munch (1863-1944) had een grote bewondering voor de tien jaar oudere Vincent van Gogh. In de krachtige portretten die Van Gogh schilderde, gebruikte hij kleur om de persoonlijkheid van de geportretteerde te benadrukken. Dit inspireerde Munch om ook kleur als expressiemiddel te gebruiken voor doorvoelde portretten, zoals ook goed te zien is in het fiere portret van Felix Auerbach. De dieprode achtergrond waarvoor de zelfverzekerde Auerbach verschijnt, versterkt zijn voorkomen als assertieve man van de wereld. Tegelijkertijd is dit portret een prachtig voorbeeld van Munchs bravoure als schilder. Hij experimenteerde op vrije wijze met materiaal en techniek, en liet de verf soms zelfs van het doek af druipen.

Munch is een van de belangrijkste kunstenaars die zich in de late 19de en de vroege 20ste eeuw door het werk van Van Gogh (1853-1890) hebben laten inspireren. Met de aankoop van het Portret van Felix Auerbach uit 1906 − het eerste schilderij van Munch in de collectie − kan het Van Gogh Museum in zijn vaste presentatie voor het eerst iets laten zien van de impact die het werk van Van Gogh op dat van Munch had. Het portret met zijn decoratieve achtergrond is verwant aan de directe en kleurrijke portretten die Van Gogh maakte. Daarnaast is het een spannend schilderij waaraan veel valt te beleven, met prachtige kleurpassages en een zelfverzekerde opzet.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds), het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij, het VSBfonds en de leden van The Yellow House

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Munch Auerbach
Met bravoure geportretteerd

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 31-34

Bekijk het werk in context

Inspiratiebronnen

Munch

Twee meisjes bij een appelboom

Twee meisjes uit het Noorse vissersdorp Åsgårdstrand stonden in 1905 model voor dit dubbelportret. Munch bezat daar een huisje en schilderde mensen uit de omgeving. Het bloeiende appelboompje en de groene achtergrond symboliseren in combinatie met de twee meisjes de onschuld van de jeugd. Tot de aankoop van het portret van Felix Auerbach was dit werk, dat het Museum Boijmans Van Beuningen sinds 1957 in de collectie heeft, het enige schilderij van Munch in een Nederlandse collectie.

Edvard Munch, Twee meisjes bij een appelboom, 1905. Olieverf op doek, 131 x 111 cm. Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Zoeaaf

De zoeaaf

Van Gogh beschreef de kleuren van dit schilderij als 'een rauwe combinatie van niet passende tonen, niet gemakkelijk uit te voeren.' Het rood van de muts en de groene achtergrond zijn complementair: deze kleuren versterken elkaar. Van Gogh wilde graag uitgroeien tot een groots figuurschilder, maar mensen waren zelden bereid voor hem te poseren. Dit portret met intense kleuren heeft vaak als voorbeeld gediend voor de generatie schilders na Van Gogh.

Vincent Van Gogh, De Zoeaaf, 1888. Olieverf op doek, 65,8 x 55,7 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh stichting)

Dongen Blauwe Japon

De blauwe japon

Kees van Dongen portretteerde zijn vrouw Augusta (Guus) in een zelfverzekerde, trotse houding, vergelijkbaar met de wijze waarop Munch Felix Auerbach weergeeft. De krachtige kleurcontrasten die dit portret kenmerken komen vaak voor in het werk van Van Dongen. In dit geval laat hij de blauwe jurk van zijn vrouw contrasteren met een felrode achtergrond. Dat Van Dongen het schilderij betitelde als De blauwe japon, geeft aan dat dit niet zozeer een portret is maar dat kleur centraal staat. Van Dongen werd net als Munch hierin direct geïnspireerd door werken van Van Gogh, die getoond werden op Parijse tentoonstellingen.

Kees van Dongen, De blauwe japon, 1911. Olieverf op doek, 146,2 x 114,4 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.