Portret van Felix Auerbach

1906 Edvard Munch Van Gogh Museum

Edvard Munch (1863 - 1944)
1906
olieverf op doek
85,4 x 77,1 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie, VS, 2017; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0541S2017

Beschrijving

De Noorse kunstenaar Edvard Munch had een grote bewondering voor de tien jaar oudere Vincent van Gogh. In de krachtige portretten die Van Gogh schilderde, gebruikte hij kleur om de persoonlijkheid van de geportretteerde te benadrukken. Dit inspireerde Munch om ook kleur als expressiemiddel te gebruiken voor doorvoelde portretten, zoals ook goed te zien is in het fiere portret van Felix Auerbach. De dieprode achtergrond waarvoor de zelfverzekerde Auerbach verschijnt, versterkt zijn voorkomen als assertieve man van de wereld. Tegelijkertijd is dit portret een prachtig voorbeeld van Munchs bravoure als schilder. Hij experimenteerde op vrije wijze met materiaal en techniek, en liet de verf soms zelfs van het doek af druipen.

Munch is een van de belangrijkste kunstenaars die zich in de late 19de en de vroege 20ste eeuw door het werk van Van Gogh hebben laten inspireren. Met de aankoop van het Portret van Felix Auerbach uit 1906 − het eerste schilderij van Munch in de collectie − kan het Van Gogh Museum in zijn vaste presentatie voor het eerst iets laten zien van de impact die het werk van Van Gogh op dat van Munch had. Het portret met zijn decoratieve achtergrond is verwant aan de directe en kleurrijke portretten die Van Gogh maakte. Daarnaast is het een spannend schilderij waaraan veel valt te beleven, met prachtige kleurpassages en een zelfverzekerde opzet.

Meer weten over hoe de aankoop tot stand kwam? Lees hier het aankoopverhaal.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het VSBfonds en de leden van The Yellow House

Munch Auerbach
Met bravoure geportretteerd