Frankfurt

Stedelijk Museum Amsterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en video
1950-nu
Kunsthandel Galerie Monica Sprüth & Philomene Magers, Keulen, 2009; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2009.1.0680

Kijken naar een foto van de Duitser Andreas Gursky (1955) is een verwarrende fysieke en ruimtelijke ervaring. In reproductie is het effect van zijn beelden niet over te brengen en dat komt niet alleen door het monumentale formaat van de werken die de toeschouwer letterlijk dwingen afstand te nemen, maar ook door de detailrijkdom van de afdrukken en het ontbreken van een centraal verdwijnpunt. De foto Frankfurt van toont de aankomst- en vertrekhal van een luchthaven. Ruim de helft van de foto wordt in beslag genomen door een bord met tabellen van bestemmingen, inclusief vluchtnummers, tijden, terminals, gates en incheckbalies. Daaronder staan groepjes reizigers, anoniem en stuurloos. Het koele, overheersend blauwzwarte beeld van een typisch hedendaagse urbane situatie keert zich tegen de kijker, sluit zich af en roept een merkwaardig onbehagen op.

De foto van Andreas Gursky past goed in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Op het gebied van fotografie wil het museum een samenhangend beeld kunnen geven van de meest recente ontwikkelingen. Bijzonder is dat het werk Frankfurt aansluit bij belangrijke lijnen binnen de collectie fotografie van het museum, maar ook een brug slaat naar thema’s in andere vormen van beeldende kunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds en het SNS Reaal Fonds

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.