Kunstenaar
Andreas Gursky (1955)
Datering
2007
Techniek
Chromogene kleurenprint achter plexiglas
Afmetingen
238 x 506 cm
Museum
Stedelijk Museum Amsterdam
Verzamelgebied
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
Periode
1950-nu
Gesteund in
2009
Herkomst
Kunsthandel Galerie Monica Sprüth & Philomene Magers, Keulen, 2009; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2009.1.0680

Beschrijving

Frankfurt toont de aankomst- en vertrekhal van een luchthaven. Meer dan de helft van de foto wordt in beslag genomen door een bord met tabellen van bestemmingen, inclusief vluchtnummers, tijden, terminals, gates en incheckbalies. Daaronder staan groepjes reizigers, anoniem en stuurloos. Het werk bestaat uit een groot aantal digitaal gemanipuleerde opnamen, samengevoegd tot een geheel. Hun overal even scherpe beeld is voor het menselijk oog onbestaanbaar. Wat Gursky ons voorzet, kunnen wij dus nooit zo zien, maar het oogt – juist door die scherpte – des te echter.

Waarom gesteund

Het Stedelijk Museum Amsterdam had al twee vroegere fotowerken van Gursky in de collectie: Theben West (1993) en Autosalon, Paris (1993-1996). Door de verwerving van Frankfurt en het gelijktijdig aangekochte Mayday V (2006) kan nu ook getoond worden hoe Gursky zich sindsdien heeft ontwikkeld. Binnen de collectie van het Stedelijk vindt de kunst van Gursky bovendien weerklank bij het werk van andere kunstenaars. Zo verbindt het museum de nadruk op herhaling en rastering met de Minimal Art-sculpturen van Donald Judd, en het thema van vervreemding met de Amerikaanse kleurenfotografie van Stephen Shore, Joel Sternfield en William Eggleston.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds en het SNS Reaal Fonds

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!