Gegraveerde beker uit de familie Allersma

ca. 1560-70 Maker onbekend (waarschijnlijk Groningen) Groninger Museum

Gegraveerde beker uit de familie Allersma 1
Gegraveerde beker uit de familie Allersma 2
Gegraveerde beker uit de familie Allersma 3
Gegraveerde beker uit de familie Allersma 4
Gegraveerde beker uit de familie Allersma 5
© Arjan Verschoor
Maker onbekend (waarschijnlijk Groningen)
ca. 1560-70
zilver
H 9,8 cm
Groninger Museum
Zilver
Particuliere collectie, Den Haag, 2020; Groninger Museum, inv.nr. 2020.0039

Beschrijving

Op deze zilveren beker staan de familiewapens en namen van het echtpaar Duirt Allersma en Abele tho Nansum. Dit echtpaar woonde in de tweede helft van de 16de eeuw op de Allersmaborg in Ezinge, een plaats ten noordwesten van de stad Groningen. Mogelijk is de beker gemaakt ter gelegenheid van hun huwelijk omstreeks 1560/70. Daarmee is het de oudste zilveren beker uit de provincie Groningen. De fraaie decoratie benadrukt de aspiraties van de 16de-eeuwse Groninger elite aan de vooravond van de Tachtigjarige Oorlog. De beker is eeuwenlang bewaard door de opeenvolgende bewoners van de Allersmaborg.

'Het is fantastisch dat deze uiterst zeldzame beker onze grote verzameling Groninger zilver versterken mag!'

Egge Knol, conservator archeologie, geschiedenis en oude kunst van het Groninger Museum

De kleine beker is een van de oudste zilveren objecten uit de provincie Groningen. Bovendien is dit exemplaar voor zover bekend het enig overgebleven voorbeeld van 16de-eeuws wereldlijk gebruikszilver dat aan opdrachtgevers uit Groningen kan worden verbonden. De beker is een belangrijke aanvulling op de grote zilvercollectie van Groninger Museum, want hij markeert het begin van de lange ontwikkeling in de lokale zilverproductie die daar wordt getoond. Daarnaast kan aan de hand van dit object ook het verhaal van de Groninger borgen worden verteld, in het bijzonder dat van de nog altijd bestaande Allersmaborg.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds) en een particulier

Gegraveerde beker uit de familie Allersma 3
De oudste Groninger beker