Gezicht op de Grote en de Portugese Synagoge te Amsterdam

31,9 x 45,1 cm
Joods Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Richard Green, Londen, 2008; Joods Historisch Museum, Amsterdam, inv.nr. JHM 11075

Van ons allemaal sinds 2008

Gerrit Berckheyde maakte dit schilderij toen de Grote en de Portugese Synagoge nog maar net waren opgeleverd. Voor de Portugese Synagoge staat zelfs nog een bouwhut. Als standpunt koos Berckheyde een plek in de tegenwoordige Weesperstraat, ter hoogte van de Nieuwe Herengracht. Kenmerkend voor Berckheyde is de zakelijke, strakke architectonische weergave van de gebouwen. Hierin week hij af van de meer romantiserende stadsgezichten door tijdgenoten als Jan van der Heyden en Emanuel de Witte. De sterke lichtval en slagschaduwen gebruikte Berckheyde om de omvang en massiviteit van de synagogen extra te benadrukken.

Voordat dit schilderij op de markt verscheen, werd gedacht dat Berckheyde twee versies had gemaakt van het Gezicht op de Grote en de Portugese Synagoge te Amsterdam; beide schilderijen waren al in het bezit van buitenlandse musea. Voor het Joods Museum betekende het opduiken van dit voorheen onbekende, derde schilderij een grote kans. Het museum is sinds 1987 gevestigd in de Hoogduitse Grote Synagoge, die samen met de Portugese Synagoge prominent op dit stadsgezicht figureert. Het schilderij illustreert op indrukwekkende wijze de positie die de joodse gemeenschap in het 17de-eeuwse Amsterdam had verworven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrondt, de Mondriaan Stichting, de Stichting VSBfonds, het SNS Reaal Fonds, de BankGiro Loterij, de nalatenschap H. Strauss-Ricardo, de Stichting Vrienden van het Joods Historisch Museum, kunsthandel Richard Green, Tom Meijer, The Crown Family, The Bobins Foundation en kunsthandel Salomon Stodel

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Berckheyde Bulletin