Gezicht op Amsterdam

1874 Claude Monet Van Gogh Museum

Claude Monet (1840 - 1926)
olieverf op doek
50 x 68 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
kunsthandel Noortman, Maastricht, 2001; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0504S2001

Van ons allemaal sinds 2001

Monet schilderde dit werk vanuit een boot op een van de Amsterdamse grachten. Het is een zogeheten pochade, een kleurenschets, waarbij licht en atmosfeer het belangrijkst zijn. Monet liet daarom grote delen van het doek onbeschilderd, en zette de voorstelling neer met een lichte, snelle toets, die vooral goed zichtbaar is in de reflecties van de boten op het water. Rechts zien we drie huizen op de tegenwoordige Prins Hendrikkade.

In 2001 verwierf het Van Gogh Museum met steun van de Vereniging Rembrandt twee schilderijen van Monet: het onderhavige werk en Molens bij Zaandam. De kunstenaar was op dat moment al met zestien schilderijen vertegenwoordigd in het Nederlands openbaar kunstbezit, maar werken uit de jaren 1870 ontbraken nog, terwijl het kunstenaarschap van Monet juist in die periode tot volle wasdom kwam. Dat deze twee aanwinsten een Nederlands onderwerp hebben, maakte ze voor het Van Gogh Museum en de Collectie Nederland extra aantrekkelijk.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Acquoy-Nairac Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het ministerie van OCW, de Mondriaan Stichting, het VSBfonds, VNU en de Vincent van Gogh Stichting