Gezicht op Hampstead Heath: Child’s Hill, met in de verte Harrow

1824 John Constable Rijksmuseum Twenthe

John Constable (1776 - 1837)
olieverf op doek
59,6 x 77,4 cm
Rijksmuseum Twenthe
19de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Dickinson, Londen, 2018; Rijksmuseum Twenthe, Enschede, inv.nr. 5975

Van ons allemaal sinds 2018

Het heeft net geregend; in de lucht drijven nog imposante wolkpartijen. Maar inmiddels schijnt de zon op deze vredige namiddag, die volgens een beschrijving van de kunstenaar plaatsvindt in de harvest time, dus in september of oktober. John Constable woonde niet ver van Child's Hill, een hooggelegen punt op Hampstead Heath, waar hij dit uitzicht ergens in de periode 1820-24 in een olieverfschets vastlegde. Met die studie, en de vele schetsen die de kunstenaar van wolkenluchten maakte, wekte hij het weidse uitzicht later in zijn atelier tot leven. Constable beschouwde Gezicht op Hampstead Heath als een van zijn meest geslaagde schilderijen.

Gezicht op Hampstead Heath is een fantastische aanvulling op de collectie landschapsschilderkunst van het Rijksmuseum Twenthe. De zorgvuldig opgebouwde compositie is schatplichtig aan 17de-eeuwse meesters als Jacob van Ruisdael, maar de natuurgetrouwheid en spontane toets wijzen vooruit naar de landschappen van Daubigny en Monet, die direct buiten werden geschilderd. Daarvan kon het Rijksmuseum Twenthe al fraaie voorbeelden tonen, en ook Ruisdael was al goed vertegenwoordigd. Voortaan wordt dat ensemble versterkt door dit werk van Constable, wiens schilderkunst in geen enkel ander Nederlands museum kan worden bewonderd. In Enschede heeft het schilderij bovendien gezelschap van een landgenoot: het Boomachtig landschap van Thomas Gainsborough, dat in 2010 eveneens met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst, haar Rembrandt UK Circle Fund, haar Fonds Leppink-Postuma en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW

Constable A View of Hampstead Heath nieuwsbrief
Constable op zijn best