Gezicht op kasteel Bentheim

ca. 1652-54 Jacob van Ruisdael Mauritshuis

Jacob van Ruisdael (1628/1629 - 1682)
ca. 1652-54
Olieverf op paneel
52 x 67,8 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Noortman, Maastricht, 2005; Mauritshuis, Den Haag, inv. nr. 1151

Beschrijving

Toen de jonge Jacob van Ruisdael (ca. 1629-1681) omstreeks 1650 in gezelschap van zijn collega en stadsgenoot Nicolaes Berchem (1621-1683) naar het Nederlands-Duitse grensgebied reisde om inspiratie op te doen voor zijn landschappen, bracht hij ook een bezoek aan kasteel Bentheim. Het kasteel moet grote indruk op Van Ruisdael hebben gemaakt, want hij schilderde het – zover bekend – maar liefst twaalf keer. Het schilderij dat het Mauritshuis aankocht behoort tot de fraaiste uit deze groep. Van Ruisdael heeft de situatie die hij aantrof in Bentheim doelbewust gemanipuleerd. Het kasteel gaf hij vrij waarheidsgetrouw weer, maar door een extreem laag gezichtspunt te kiezen, wekte hij de indruk dat het kasteel op een echte berg is gelegen. Wie Bentheim bezoekt, zal echter niet meer dan een bescheiden heuvel aantreffen.

Jacob van Ruisdael is tegenwoordig misschien wel de bekendste landschapschilder uit de Gouden Eeuw. Ondanks prachtige werken van Van Ruisdael die het Mauritshuis reeds bezat, zoals Gezicht op Haarlem (ca. 1670-75), ontbrak een landschap uit zijn ‘klassieke fase’. Kenmerkend voor deze fase in de Ruisdaels schilderkunst zijn het dikwijls dramatische karakter van de voorstellingen, een tendens naar grotere formaten, de toepassing van sterkere kleurcontrasten en een atmosferische helderheid. Met Gezicht op kasteel Bentheim kan het museum de artistieke ontwikkeling van een van Nederlands belangrijkste landschapschilders veel beter laten zien. Gezien de grote invloed die Van Ruisdael met zijn monumentale landschappen op zijn tijdgenoten uitoefende, is deze aankoop ook een mooie aanvulling op de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), de Staat der Nederlanden, het Ministerie van OCW, de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de BankGiro Loterij, de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, Noortman Master Paintings, de Stichting VSBfonds, de heer H.B. van der Ven, ING Groep en de Mondriaan Stichting