Gezicht vanaf de Pont Transbordeur, Marseille

1929 László Moholy-Nagy

Moholy Nagy
László Moholy-Nagy (1895 - 1946)
1929
Ontwikkel gelatinezilverdruk
391 x 278 mm
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Fotografie en video
1880-1950
Particuliere verzameling verkocht via Howard Greenberg Gallery, New York, 2010; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, 2010, inv. nr. RP-F-2010-1

De Hongaarse fotograaf Lásló Moholy-Nagy (1895-1946) richtte zijn camera recht naar beneden. Een bijna abstract lijnenspel van metalen balken contrasteert met het oude zeilbootje dat onder de brug doorvaart. Metaal, bruggen, machines, vliegtuigen en auto's zijn voor de generatie kunstenaars rond Moholy-Nagy de iconen van een nieuw tijdperk. Ze staan voor een oprukkende techniek, voor een enorme schaalvergroting en mechanisering, en voor een hoger tempo van leven.

Moholy-Nagy wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste fotografen van de vroege 20ste eeuw. Het Gezicht vanaf de Pont Transbordeur is een superieure verbeelding van het modernisme zoals het zich in de jaren ’20 in de fotografie manifesteerde. Het Rijksmuseum Amsterdam wil meer aandacht besteden aan de geschiedenis en de kunst van de 20ste eeuw. De fotografie behoort onmiskenbaar tot de belangrijkste media van die eeuw, en zal ook nadrukkelijk aanwezig zijn in de zalen die aan de moderne tijd worden gewijd. Met de aankoop van het werk van Moholy-Nagy kan het Rijksmuseum een completer beeld presenteren van het modernisme.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds en Baker McKenzie

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!