Kaersenhout De Appel
patricia kaersenhout (1966)
2017-21
diverse technieken
vier tafels van elk ruim vier meter lang
Centraal Museum, Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Abbemuseum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
collectie kunstenaar en galerie Wilfried Lentz, Rotterdam; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 35610; Frans Hals Museum, Haarlem, inv.nr. mb 2021-13; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2021.0104.1; Van Abbemuseum, Eindhoven, inv.nr. 3600

Van ons allemaal sinds 2021

patricia kaersenhout bouwt met dit kunstwerk voort op de iconische installatie The Dinner Party uit 1974-79 van Judy Chicago. Beide werken maken gebruik van dezelfde metafoor: een tafel die plaats biedt aan (historische) vrouwen die meer aandacht verdienen dan zij in het verleden hebben gekregen. In Guess Who's Coming To Dinner Too? zijn vier driehoekige tafels - die samen weer een driehoek vormen - gedekt voor 60 vrouwen van kleur. De tafelgenoten, afkomstig uit verschillende windstreken en tijdperken, worden verbonden door hun strijd tegen onrecht. De installatie werd voor het eerst tentoongesteld in cultureel centrum WOW en later door kaersenhout voltooid in opdracht van kunstcentrum De Appel.

Guess Who's Coming To Dinner Too? is het grootste en meest ambitieuze werk in het oeuvre van de Nederlands-Surinaamse kunstenaar patricia kaersenhout. Voor de aankoop van deze installatie sloegen vier Nederlandse musea de handen ineen: elk museum wordt eigenaar van één van de vier tafels, die ook afzonderlijk als volwaardige kunstwerken functioneren. Het gezamenlijke aspect van de aankoop weerspiegelt niet alleen de monumentaliteit van het werk, maar ook de verbinding die centraal staat in Guess Who’s Coming To Dinner Too?

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Caius Fonds, haar Desirée Lambers Fonds en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds) en het Mondriaan Fonds

Detail Guess Who's Coming to Dinner Too?
Een plaats aan tafel

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2021, pp. 34-37