Le commencement du monde

1924 Constantin Brancusi Kröller-Müller Museum

Constantin Brancusi (1876 - 1957)
1924
brons
B 28,5 cm
Kröller-Müller Museum
Beeldhouwkunst
1880-1950
veiling, Londen (Christie's), 1995; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 123.593

Van ons allemaal sinds 1995

In zijn streven de volmaaktheid te bereiken, verfijnde Brancusi vormen tot de essentie. In zekere zin betekende hij voor de beeldhouwkunst wat Mondriaan betekende voor de schilderkunst. De gereduceerde, compacte vorm van dit beeld verwijst niet alleen naar het begin van de wereld, maar ook naar het begin en het mysterie van het menselijk leven. Het brons is met chemische stoffen bewerkt zodat het effect ontstaat dat het beeld diepte heeft.

'Een briljante aankoop, waar ik mijn voorganger nog altijd heel dankbaar voor ben.'

Lisette Pelsers, directeur Kröller-Müller Museum

Brancusi wordt gezien als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst. Toch was er halverwege de jaren 1990 geen enkel werk van hem in een Nederlands museum. Toen dit beeld in Londen ter veiling kwam, begreep iedereen dat deze kans niet mocht worden gemist. Er was aan het begin nogal wat kritiek op de aankoop van dit 'dure ei' (de aankoopprijs was ruim drie miljoen gulden), maar het groeide al snel uit tot een absolute publiekslieveling, waarvoor bezoekers speciaal naar het museum komen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), de Mondriaan Stichting en het ministerie van OCW

Brancusi Le commencement du monde
Van ons allemaal sinds 1995