Bacchant

1626 Adriaen de Vries

Bk 2015 2 1
Adriaen de Vries (ca. 1556 - 1626)
Brons
H 108 cm
Rijksmuseum
Beeldhouwkunst
Veiling, New York (Christie's), 11 december 2014, nr. 10; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-2015-2-1

Dit beeld is voor zover bekend het laatste dat Adriaen de Vries (ca. 1556-1626) maakte. Het ademt in alles de geniale en eigenzinnige stijl waar hij bekend om staat. De houding van de figuur is dynamisch en het lichaam is losjes gemodelleerd, waardoor het brons een schetsmatig en spontaan karakter krijgt. Met deze stijl was De Vries zijn tijd ver vooruit. Pas enkele eeuwen later zou deze manier van modelleren door beeldhouwers vaker worden toegepast.

Al tijdens zijn leven werd De Vries ‘de allerberoemdste kunstenaar in het modelleren’ genoemd. Het gemis aan een representatief beeld van Adriaen de Vries in Nederland werd al tientallen jaren gevoeld. Dit gemis werd versterkt door de indrukwekkende tentoonstelling van zijn werk in 1998, die achtereenvolgens in het Rijksmuseum in Amsterdam, het Nationalmuseum in Stockholm en het J. Paul Getty Museum in Los Angeles te zien was. Toen de onverwachte mogelijkheid zich voordeed deze Bacchant aan te kopen, vroeg het Rijksmuseum Amsterdam steun aan de Vereniging Rembrandt. Het bestuur twijfelde geen moment. Zij verhoogde zelfs de gevraagde steun om zo de kans te vergroten dit bronzen beeld van De Vries voor het Nederlands openbaar kunstbezit te kunnen verwerven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het Rijksmuseum Fonds, het VSBfonds, het Mondriaan Fonds, het Frits en Phine Verhaaff Fonds, de Stichting Beaulieu et Beaux Arts, het Marjon Ornstein Fonds, het Elles Nansink Fonds, het Familie Verbeek Fonds, Henri en Winnie Wientjes, de Rijksmuseum International Circle en anonieme schenkers

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Bacchant