Kunstenaar
Adriaen de Vries (ca. 1556 - 1626)
Datering
1626
Techniek
brons
Afmetingen
H 108 cm
Museum
Rijksmuseum
Verzamelgebied
Beeldhouwkunst
Periode
1600-1700
Gesteund in
2014
Herkomst
veiling, New York (Christie's), 11 december 2014, nr. 10; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-2015-2-1

Van ons allemaal sinds 2014

Dit beeld is voor zover bekend het laatste dat Adriaen de Vries maakte. Het ademt in alles de geniale en eigenzinnige stijl waar hij bekend om staat. De houding van de figuur is dynamisch en het lichaam is losjes gemodelleerd, waardoor het brons een schetsmatig en spontaan karakter krijgt. Met deze stijl was De Vries zijn tijd ver vooruit. Pas enkele eeuwen later zou deze manier van modelleren door beeldhouwers vaker worden toegepast.

Waarom gesteund

Al tijdens zijn leven werd De Vries ‘de allerberoemdste kunstenaar in het modelleren’ genoemd. Het gemis aan een representatief beeld van zijn hand werd in Nederland al tientallen jaren gevoeld. Dit beeld van een bacchant werd bij toeval ontdekt op de binnenplaats van een Oostenrijks kasteel. Kort hierna deed zich de mogelijkheid voor het aan te kopen. Het Rijksmuseum vroeg hiervoor steun aan de Vereniging Rembrandt. Het bestuur twijfelde geen moment en verhoogde zelfs het gevraagde bedrag, om de kans te vergroten dit fenomenale beeld voor de kunstcollectie van Nederland te verwerven.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, het Rijksmuseum Fonds, het VSBfonds, het Mondriaan Fonds, het Frits en Phine Verhaaff Fonds, de Stichting Beaulieu et Beaux Arts, het Marjon Ornstein Fonds, het Elles Nansink Fonds, het Familie Verbeek Fonds, Henri en Winnie Wientjes, de Rijksmuseum International Circle en andere begunstigers

Vragen

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Bacchant
Icoon van de toekomst

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 12-13

Download
Bekijk het werk in context
De Vries
1 / 3

Gevel van het Rijksmuseum

Op de gevels van het Rijksmuseum staan sinds 1885 de namen van de grote Nederlandse kunstenaars, beeldhouwers en schilders. Daartussen prijkt ook die van Adriaen de Vries, een van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers. Het Rijksmuseum bezat geen beeld van deze kunstenaar, een gemis dat door vier opeenvolgende directeuren werd gevoeld. Nu is het toch gelukt om het misschien wel laatste door De Vries gemaakte beeld aan de kunstcollectie van Nederland toe te voegen.

Femme
2 / 3

Een schetsmatig scheppingsproces

De latere stijl van De Vries toont een ruwe toets en een schijnbare nonchalance, die zijn beelden het karakter van frisse en directe schetsen verleent. Dankzij deze radicale, innovatieve stijl was De Vries niet alleen een waardig wegbereider voor Rodin maar ook voor de Italiaanse kunstenaar Medardo Rosso die het schetsmatig scheppingsproces vooral in beelden van was tot uitdrukking liet komen.

Medardo Rosso, Impression de Boulevard, Femme à la voilette, 1923 (1895) | was over gips, H 72 cm | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam | gesteunde aankoop uit 2014

Getty
3 / 3

Dynamisch evenwicht

Dit beeld probeerde Henk van Os als directeur van het Rijksmuseum in 1989 tevergeefs te verwerven. Het is nu een van de pronkstukken van het Getty in Los Angeles. Van Os: ‘Aardig is dat het dynamische evenwicht van deze jonglerende man die met zijn rechtervoet op een blaasbalg trapt, ook terugkeert in de aanwinst van het Rijksmuseum.’

Adriaen de Vries, Jonglerende man, 1610-15 | brons, H 77 cm | The J. Paul Getty Museum, Los Angeles