Adriaen de Vries (ca. 1556 - 1626)
brons
H 108 cm
Rijksmuseum
Beeldhouwkunst
veiling, New York (Christie's), 11 december 2014, nr. 10; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. BK-2015-2-1

Van ons allemaal sinds 2014

Dit beeld is voor zover bekend het laatste dat Adriaen de Vries maakte. Het ademt in alles de geniale en eigenzinnige stijl waar hij bekend om staat. De houding van de figuur is dynamisch en het lichaam is losjes gemodelleerd, waardoor het brons een schetsmatig en spontaan karakter krijgt. Met deze stijl was De Vries zijn tijd ver vooruit. Pas enkele eeuwen later zou deze manier van modelleren door beeldhouwers vaker worden toegepast.

Al tijdens zijn leven werd De Vries ‘de allerberoemdste kunstenaar in het modelleren’ genoemd. Het gemis aan een representatief beeld van zijn hand werd in Nederland al tientallen jaren gevoeld. Dit beeld van een bacchant werd bij toeval ontdekt op de binnenplaats van een Oostenrijks kasteel. Kort hierna deed zich de mogelijkheid voor het aan te kopen. Het Rijksmuseum vroeg hiervoor steun aan de Vereniging Rembrandt. Het bestuur twijfelde geen moment en verhoogde zelfs het gevraagde bedrag, om de kans te vergroten dit fenomenale beeld voor de kunstcollectie van Nederland te verwerven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij [thans VriendenLoterij], het Rijksmuseum Fonds, het VSBfonds, het Mondriaan Fonds, het Frits en Phine Verhaaff Fonds, de Stichting Beaulieu et Beaux Arts, het Marjon Ornstein Fonds, het Elles Nansink Fonds, het Familie Verbeek Fonds, Henri en Winnie Wientjes, de Rijksmuseum International Circle en andere begunstigers

Bacchant
Icoon van de toekomst