Het zwaard van Ommerschans

ca. 1500-1350 v.Chr. maker onbekend (vindplaats: Ommerschans) Rijksmuseum van Oudheden

maker onbekend (vindplaats: Ommerschans)
ca. 1500-1350 v.Chr.
brons
68,3 x 18,6 cm
Rijksmuseum van Oudheden
Oudheid en Archeologie, Toegepaste kunst en Design
Voor 1300
veiling, Londen (Christie's), 5 juli 2017, nr. 1442017; Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, inv.nr. d2017/7.1

Van ons allemaal sinds 2017

Het zwaard van Ommerschans is een cere­monieel ‘reuzenzwaard’ uit de bronstijd, te dateren tussen 1500 en 1350 v.Chr. Ondanks de naam ‘zwaard’ is het eigenlijk geen wapen. Met een lengte van bijna 70 cm en een gewicht van bijna drie kilo is het simpelweg te groot en te zwaar om in de strijd te gebruiken. Het is bovendien ongeslepen en, eigenlijk, té mooi versierd. De expertise en kennis die nodig was om deze zwaarden te maken, bezitten we tegenwoordig niet meer. Ze zijn het werk van een onbekende meester en getuigen van bronsgietkunst op het allerhoogste niveau.

Voor meer informatie over dit object en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Het zwaard van Ommerschans is een van de topvondsten uit onze bronstijd (2000-800 v.Chr.). Dit exemplaar is een van de grootste en fraaiste van alle ceremoniële ‘reuzenzwaarden’ uit de prehistorie. De aankoop is extra bijzonder vanwege de ‘bijgiften’ die hoorden bij het zwaard: kleine gebruiksvoorwerpen die waarschijnlijk met uiterlijke verzorging van krijgers en met het vak van bronsgieter te maken hadden, zoals beiteltjes, spiraaltjes, ruw brons en een scheermes. Het zwaard van Ommerschans stond al bijna een eeuw op de verlanglijst van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden toen het in 2017 eindelijk kon worden bemachtigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van Rijn Fonds, haar Hendrickje Fonds en haar Eleonora Jeuken-Tesser Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en de vriendenvereniging RoMeO

Zwaard van Ommerschans
Het magische zwaard van Ommerschans

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2017, pp. 18-21