Vrouwenbeeld

Voor 1300
Collectie Reimbold, Keulen, 2016; Allard Pierson Museum, Amsterdam

Beschrijving

Dit houten beeld stelt een jonge vrouw met een volle haardos voor. Haar linkerarm valt langs haar lichaam over haar heup; haar rechterarm houdt zij schuin voor haar borst. De vingers van beide handen zijn opvallend lang. Je moet goed kijken om te zien dat zij gekleed is, want haar halflange jurk is zo strak op de huid weergegeven dat de elegante vormen van haar lichaam volledig zichtbaar zijn. De beeldhouwer heeft zo de nadruk gelegd op de sensualiteit van deze jonge vrouwenfiguur. Verder voldoet dit antieke kunstwerk geheel aan de schoonheidsidealen van het oude Egypte. De lichte asymmetrie van haar gezicht verlevendigt de lieflijke uitdrukking. De wenkbrauwen zijn opmerkelijk recht boven grote ogen met hun puntige hoeken en scherp aangegeven oogleden. De mond, met volle lippen, is verfijnd en toont een zweem van een glimlach.

Egyptische beelden van hout zijn veelal verloren gegaan vanwege het kwetsbare materiaal, maar dit beeld, dat stamt uit het Nieuwe Rijk (ca. 1500 v.Chr.) heeft de tand des tijds wonderwel doorstaan. Wereldwijd is slechts één directe parallel bekend van zo’n houten vrouwenfiguur, een beweegbaar exemplaar uit de 22ste Dynastie (ca. 750 v.Chr.), dat zich nu in het Metropolitan Museum of Art te New York bevindt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds voor Klassieke Beeldende Kunst en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), de Vereniging van Vrienden van het Allard Pierson Museum en het Zandee Fonds

Apm Houtenbeeld Vooraanzicht
Verheven erotiek uit het oude Egypte

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2017, pp. 20-22