Hollands meisje aan het ontbijt

ca. 1756-57 Jean-Étienne Liotard Rijksmuseum

Jean-Étienne Liotard (1702 - 1789)
ca. 1756-57
olieverf op doek
46,8 x 39 cm
Rijksmuseum
18de-eeuwse schilderkunst
veiling The Stansted Park Foundation, Londen (Sotheby’s), 26 juli 2016, nr. 362016; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-5039

Hollands meisje aan het ontbijt

Niets is zo’n vertrouwde gewoonte als jezelf een kopje koffie inschenken aan het ontbijt. Dagelijks drinken we in Nederland dan ook zo’n zesenhalf miljoen liter, waarmee we tot de top vijf van ’s werelds grootste koffiedrinkers behoren. Misschien is dit dan ook een van de redenen waarom Hollands meisje aan het ontbijt zo tot de verbeelding spreekt. Natuurlijk is er sinds het midden van de 18de eeuw het een en ander veranderd: de kleding, het stoofje, de koffiepot met het kraantje en niet in de laatste plaats de rust waar we tegenwoordig soms zo naar verlangen. Maar het ritueel en de eenvoud van het Hollandse burgerlijke interieur zijn heel herkenbaar.

'Het is zo mooi, het straalt zo'n rust uit en laat zo onverbloemd Liotards liefde voor de Nederlandse 17de-eeuwse schilderkunst zien.'

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum

Met het onderwerp, de techniek en de nadrukkelijke aandacht voor stofuitdrukking in zijn Hollands meisje aan het ontbijt plaatst de Zwitserse kunstenaar Jean-Étienne Liotard zich in de traditie van schilders als Johannes Vermeer, Gerard ter Borch en Gabriël Metsu, net zoals hij met het in het oog springende kerkinterieur aan de wand verwijst naar de Hollandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Daarmee is dit werk een schakel tussen de 17de-eeuwse Hollandse kunst en de Europese kunst uit de 18de eeuw, aan de hand waarvan het Rijksmuseum op een aanschouwelijke wijze kan tonen hoe kunstenaars uit verschillende landen elkaar over en weer beïnvloedden. Met deze aankoop is aan ons gezamenlijke kunstbezit een internationaal hoogtepunt toegevoegd dat alles in zich heeft om zich te nestelen in ons collectief geheugen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit), de BankGiro Loterij [thans: VriendenLoterij], het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, het Rijksmuseum Fonds, Rijksmuseum International Circle en particulieren

Liotard Hollands Meisje Aan Het Ontbijt
Het Hollandse meisje van Liotard

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2017, pp. 22-24.