In de morgen

ca. 1857-59 Jean François Millet Van Gogh Museum

Jean François Millet (1814 - 1875)
ca. 1857-59
krijt
32 x 44 cm
Van Gogh Museum
Prenten en Tekeningen
1983
kunsthandel Auslander & Wittgenstein, New York, 1983; Amsterdam, Van Gogh Museum, inv.nr. d0782M1983

Van ons allemaal sinds 1983

Dit blad is een variant op Millets ontwerp voor een beroemde gravure uit de serie Les Quatres Heures du Jour. De voorstelling verbeeldt de ochtend, met twee boeren op weg naar het stuk land dat zij gaan bewerken. Van Gogh kende de gravure goed. Uit zijn brieven weten we dat hij de serie bezat en er verschillende getekende kopieën naar maakte. Die tekeningen zijn helaas verloren gegaan; een tastbaar bewijs van zijn bewondering is de geschilderde kopie naar de gravure, die tegenwoordig wordt bewaard in de Hermitage in Sint Petersburg.

Vincent van Gogh begon vroeg in zijn carrière met het kopiëren van foto's en prenten naar werk van Millet, omdat hij meende dat een beginnend kunstenaar daardoor kon leren kijken. Minstens zo belangrijk was Millets eerbiedige weergave van het boerenleven, die Van Gogh bijzonder aansprak. Zijn kunst werd dan ook sterk beïnvloed door het voorbeeld van 'vader' Millet. Om die redenen was deze tekening een belangrijke aanwinst voor het Van Gogh Museum, dat dankzij deze aankoop de relatie tussen Millet en Van Gogh beter voor het voetlicht kan brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vincent van Gogh Stichting

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!