Nkanga_In Pursuit of Bling
Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Arnhem
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
kunsthandel Lumen Travo Gallery, Amsterdam, 2016; Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Arnhem, inv.nr. GM 2016.032

Van ons allemaal sinds 2016

In Pursuit of Bling belicht de in Nigeria geboren Otobong Nkanga hoe wij de aarde uitputten, vooral in Afrika waar veel van de grondstoffen worden gedolven die wij in onze moderne levens gebruiken. Op tafeltjes liggen deze grondstoffen uitgestald, zoals Mica, een mineraal dat zorgt voor de glans in bijvoorbeeld verf, en oogschaduw en dat ook wordt gebruikt in computers en smartphones. Op video’s komen allerlei toepassingen van Mica en andere Afrikaanse grondstoffen langs en wandkleden verbeelden het delfproces en de delflocaties. De kunstenaar legt met dit werk verbanden tussen het heden en het koloniale verleden, maar ook met problemen van toekomstige generaties.

Otobong Nkanga maakt performances, installaties, tekeningen en foto- en videowerk. Sinds 2002 heeft Nkanga een omvangrijk oeuvre opgebouwd dat in België – waar de kunstenaar woont – en ook ver daarbuiten publiek en musea aanspreekt. Haar werk wordt in Nederlandse musea nog weinig verzameld. Het Stedelijk Museum Amsterdam en het Museum Arnhem hebben dit werk gezamenlijk aangekocht. Door deze aankoop is het werk nu in twee Nederlandse museale collecties opgenomen en zal daardoor dus ook regelmatig te zien zijn voor het publiek.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds) en het Mondriaan Fonds

Bling
De duistere kant van onze zucht naar 'bling bling'

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2017, pp. 35-38