In the World But Don’t Know the World

Stedelijk Museum Amsterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
particuliere collectie, Mauensee (Zwitserland), 2020; Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Bern

Van ons allemaal sinds 2020

In the World But Don’t Know the World van de Ghanese beeldhouwer El Anatsui is gemaakt van duizenden platgemaakte flesdoppen en wikkels van flessenhalzen, die met koperdraad zijn aaneengeregen. Sinds 1999 weven Anatsui en zijn assistenten op deze manier van gerecycled materiaal wandsculpturen, waarin zij vaak motieven uit de traditionele Ghanese kente-textiel toepassen. Ondanks de weloverwogen compositie, laat Anatsui elke tentoonstellingsmaker vrij om de wandsculptuur naar eigen inzicht op te hangen, omdat er volgens hem in iedereen een kunstenaar schuilt.

El Anatsui werd in 2009 al geëerd met de Prins Claus Prijs, maar zijn kunst ontbrak tot voor kort in de Collectie Nederland. Met de aankoop van In the World But Don’t Know the World heeft Stedelijk Museum Amsterdam een beeldbepalend hoogtepunt uit Anatsui's oeuvre verworven, waarmee de kunstenaar in één klap op zijn best vertegenwoordigd is. De aankoop is bovendien het resultaat van een bijzondere samenwerking met Kunstmuseum Bern. In the World But Don’t Know the World zal afwisselend in Amsterdam en Bern te zien zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst, haar Van Rijn Fonds en haar Coleminks Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, Stiftung GegenwART en de collectie Sigg

Anatsui In the World but Dont Know the World uitsnede
Kantelmoment in het Stedelijk