Kabinet gedecoreerd met marqueterie op eiken kern

ca. 1700-24 Jan van Mekeren (toegeschreven aan) Kasteel Amerongen

Jan van Mekeren (toegeschreven aan) (1658 - 1733)
ca. 1700-24
Eikenhout, belijmd met konings-, ebben-, palisander-, olijf-, hulst-, esdoornhout en andere houtsoorten
173,5 x 61 x 206 cm
Kasteel Amerongen
Toegepaste kunst en Design
1984
Veiling collectie Van Aldenburg-Bentinck, Amsterdam (Christie's), 11 mei 1984, lot 797; Kasteel Amerongen, inv. nr. 0237.1

Beschrijving

Jan van Mekeren was waarschijnlijk de belangrijkste Amsterdamse kastenmaker van de late zeventiende eeuw. Zijn voornaamste specialiteit was bloemenmarqueterie (inlegwerk gemaakt door verschillende materialen zoals verschillende houtsoorten op elkaar te leggen), waarvan dit kabinet een mooi voorbeeld is. De deuren lijken op grote schilderijen in hout. De bloemen werden apart vervaardigd en daarna tot grote boeketten samengevoegd. Het sobere, vlakke kabinet leidt de aandacht niet af van de decoratie.

De cultuurhistorische waarde van de collectie van kasteel Amerongen wordt in belangrijke mate bepaald door het feit dat het een compleet ensemble betreft. In de collectie bevinden zich een aantal bijzondere stukken, die een meerwaarde hebben vanwege de nationale betekenis, zoals de Van Mekerencollectie. Deze collectie behoort tot de top van de Nederlandse zeventiende-eeuwse meubelkunst. De collectie bestaat uit een meubelset met bloemenmarqueterie, bestaande uit een tafel, twee gueridons, een spiegel en een kabinet.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!