Luthers kastje van landgoed Nijenburg

1660-80 maker onbekend (Nederland) Stedelijk Museum Alkmaar

maker onbekend (Nederland)
Diverse houtsoorten en olieverf op paneel
H 55,5 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
Toegepaste kunst en Design
Collectie Elisabeth Snethlage-van Foreest, Heiloo, 2014; Stedelijk Museum, Alkmaar

Beschrijving

Dit tafelkabinet staat bekend als het Luthers kastje. Voor de deur van het kastje is een marqueteriepaneel met een architectuurvoorstelling gebruikt uit omstreeks 1600. Een fascinerend voorbeeld van hergebruik. Het wordt het Luthers kastje genoemd omdat aan de binnenkant van de lades rechtstreeks op het hout geschilderde portretten te zien zijn van kerkhervormers, vrijwel zeker naar voorbeeld van een (nog te identificeren) reeks portretprenten. Het is niet duidelijk wie, en of dezelfde hand, verantwoordelijk is voor de geschilderde portretten. Wel zeker is dat de meubelmaker voor de brede onderste lade een paneel van Susanna van Steenwijck (1602/03-1664?), de vroegst bekende architectuurschilderes in de Nederlanden, gebruikte. Het kastje heeft hiermee een curieus en gelaagd karakter dat een verhaal vertelt over kunst en geschiedenis in de 17de eeuw. In de nabijheid van en in samenhang met het landgoed Nijenburg waar het vandaan komt, is het kastje aangekocht door het Stedelijk Museum Alkmaar.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]) en het VSBfonds

Kabinetje
Een kabinetje met een verrassende inhoud

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 18-21