Keukenstuk (Bodegone)

Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1923
Geschonken door een groep leden van de Vereniging Rembrandt, 1923; Rijksmuseum, Amsterdam, 1923, inv. nr. SK-A-2962

Beschrijving

Dit werk is een keukenstuk of Bodegón, een term die gebruikt wordt in de Spaanse (Barokke) schilderkunst en is afgeleid van het woord Bodega, wijnkelder. Een Bodegón is een stilleven. Op dit werk is een lachende keukenmeester afgebeeld. Hij staat met een grote kom rode wijn in de handen achter een tafel waarop allerlei soorten eten liggen uitgestald: gevogelte, kwartels, een eend, een kalkoen, vissen, makrelen, kaas, pasteien, broodjes, worsten, hammen, een duif, een rode zeebrasem en een varkenspoot. Vooraan ligt een spel kaarten en enkele geldstukken.

Net als de Goya behoorde dit Spaanse keukenstuk, dat in de 19de eeuw nog op naam van Velázquez stond, tot de zes schilderijen die in 1922 werden gekocht om het Rijksmuseum aan een verzameling buitenlandse oude meesters te helpen. De overname van de eerste drie schilderijen, waarvoor de overheid 85.000 gulden zou betalen, verliep buitengewoon moeizaam. Het vierde werd aan Museum Boijmans verkocht en de andere twee deed de Vereniging toen maar aan het Rijksmuseum cadeau. Een van die twee was deze kapitale Bodegón.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt