Portret van Don Ramón Satué

1823 Francisco de Goya Rijksmuseum

Francisco de Goya (1746 - 1828)
Olieverf op doek
107 x 83,5 cm
Rijksmuseum
19de-eeuwse schilderkunst
1922
Kunsthandel Duveen, New York, 1922; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-2963

Beschrijving

De handen in de zakken, het hemd open, de uitdrukking berustend: zoveel informaliteit veronderstelt dat Goya zijn model goed heeft gekend. De voorgestelde, Don Rámon Satué, was een hooggeplaatste rechter. Maar toen Goya hem in 1823 portretteerde, bekleedde hij die functie al niet meer. In die tijd van keiharde politieke repressie week de 77-jarige Goya uit naar Frankrijk. Een van zijn schuiladressen onderweg was dat van Satué’s oom.

Dit portret van de Spaanse schilder Goya was een van een zestal schilderijen dat in 1922 werd gekocht om een kern van buitenlandse kunst in Nederland te vormen. De overheid en het Rijksmuseum wilden dat graag. De Vereniging vond zestien particulieren bereid 1,5 miljoen gulden beschikbaar te stellen, die deels zou worden geschonken, deels terugbetaald. Maar het ministerie schrok al van de eerste rekening, die zij met moeite in vijf jaar wilde betalen. Zo viel er niet te werken en het fonds in kwestie werd na twee jaar weer geliquideerd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt