Landschap met de rust op de vlucht naar Egypte

ca. 1605-10 Abraham Bloemaert Centraal Museum

Abraham Bloemaert (1566 - 1651)
ca. 1605-10
olieverf op doek
113,2 x 160,9 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1943
particuliere collectie, Brussel, 1943; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 5570

Van ons allemaal sinds 1943

De heilige familie is neergestreken in de schaduw van een grote duiventil, waar ze toch worden beschenen door een zonnestraal. Dat is maar goed ook: anders hadden we ze over het hoofd gezien. De boerderijen en bijgebouwen in dit weidse landschap ontleende Bloemaert aan de schetsen die hij maakte op zijn wandelingen rondom Utrecht. Alleen de bergen hebben iets uitheems. Waarschijnlijk voegde Bloemaert ze toe om te onderstrepen dat we naar een Bijbelse scène kijken.

Bloemaerts kapitale Landschap met de rust op de vlucht naar Egypte was onderdeel van de groep schilderijen die de verzamelaar J.J.M. Chabot rond 1927 in bruikleen gaf aan het Centraal Museum. Dankzij de Vereniging Rembrandt kon het museum de belangrijkste Utrechtse werken in 1943 aankopen. Naast dit landschap betrof de aankoop ook Gerard van Honthorsts Granida en Daifilo en een genrestuk dat destijds werd beschouwd als een eigenhandig werk van Hendrick ter Brugghen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!