Granida en Daifilo

1625 Gerard van Honthorst Centraal Museum

Gerard van Honthorst (1592 - 1656)
olieverf op doek
144,7 x 179 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1943
particuliere collectie, Brussel, 1943; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 5571

Van ons allemaal sinds 1943

'Ick houd u in mijn arm, en twijfel oft het waer is' zegt Daifilo tegen Granida in het toneelstuk van P.C. Hooft. Ze zijn een onwaarschijnlijk stel: de Perzische prinses en de eenvoudige herder met vieze voeten. Hier liefkozen ze elkaar bij een groepje bomen, ergens op weg naar Arcadië, waar de zon aangenaam schijnt en de bomen en planten weelderig groeien. Op de achtergrond zien we soldaten in aantocht. Zij maken jacht op Daifilo omdat hij een aanbidder van Granida heeft gedood. Het paar merkt hen nog niet op, maar uiteindelijk zal alles goed aflopen.

De Utrechtse kunstenaar Gerard van Honthorst maakte dit schilderij waarschijnlijk naar aanleiding van het huwelijk tussen stadhouder Frederik Hendrik en Amalia van Solms. Het is een toonbeeld van de classicistische stijl die modieus was aan hun hof. Tot 1746 bevond het doek zich in paleis Honselaarsdijk bij Den Haag, daarna vond het via vererving zijn weg naar Duitsland, waar het in 1927 op de kunstmarkt werd aangeboden. De verzamelaar J.J.M. Chabot kocht het schilderij en gaf het in bruikleen aan het Centraal Museum, dat het in 1943 aankocht van zijn erven. Acht jaar later steunde de Vereniging het museum nogmaals bij de aankoop van een Honthorst. Toen betrof het geen classicistisch werk, maar het caravaggistische schilderij De koppelaarster.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt