Isbrant Blom
B 34,2 cm
Stedelijk Museum Alkmaar
Zilver
Kunsthandel John Endlich, Haarlem, 2009; Stedelijk Museum Alkmaar, 2009, inv.nr. 8359

Beschrijving

Zeldzaam 17de-eeuws zilver, gemaakt in Alkmaar. De schaal is versierd met katholieke motieven: in de rand Christus, Maria, de Heilige Agnes, de Heilige Antonius van Padua en in het midden de Heilige Bonaventura van Albano en de Heilige Adrianus van Nicomedië. Kerkelijk zilver kortom, voor de handwassing tijdens de mis. Katholieken mochten in de 17de eeuw hun geloof niet openlijk belijden. Alkmaar was de meest katholieke stad van Holland met meerdere schuilkerken, onder andere eentje gewijd aan de Heilige Dominicus en Franciscus. Het is mogelijk dat deze schaal daar werd gebruikt: de heiligen in het midden waren typische franciscaner heiligen.

Alkmaars 17de-eeuws zilver wordt gewaardeerd, maar is zeldzaam. Vooral kerkelijke objecten verschijnen niet veel op de markt. Het Stedelijk Museum Alkmaar heeft vooral wereldlijk zilver in zijn collectie. Toen directeur Lidewij de Koekkoek in maart 2009 op de TEFAF een schitterend gedecoreerde lavaboschaal van een Alkmaarse meester zag, was het besluit dan ook snel genomen om te proberen die voor het museum te verwerven. Dit lukte mede dankzij steun van de Vereniging Rembrandt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds)

Blom Lavobaschaal
Lavobaschaal