Studies van een liggende naakte man en een deelstudie van zijn benen en voeten

ca. 1625 Abraham Bloemaert Museum Boijmans Van Beuningen

Abraham Bloemaert (1566 - 1651)
ca. 1625
Zwart krijt, gedoezeld, wit gehoogd
14,6 x 26,3 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, deel I, Londen, 10 juli 2014, nr. 32; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. St 316

Beschrijving

Deze tekening van Abraham Bloemaert (1566-1651) is een voorstudie voor de liggende Christus in het schilderij De bewening van Christus, dat reeds onderdeel uitmaakte van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De tekening toont een liggend naakt en het kleed waarop hij is gelegen. Bloemaert tekent twee varianten voor de houding van Christus’ voeten, waarvan hij de bovenste verwerkt in het uiteindelijke schilderij. Naast deze studie zijn twee andere tekeningen bekend die Bloemaert maakte voor hetzelfde schilderij, waarvan een ook in de collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen en de ander in het Louvre.

In 2014 kwam het eerste deel van de collectie van I.Q. van Regteren Altena op de markt. Op deze veiling zijn mede met steun van onder meer de Vereniging Rembrandt maar liefst zes bladen aangekocht voor drie Nederlandse musea, waaronder deze figuurstudie voor Museum Boijmans Van Beuningen. Het museum verwierf in 2001 met steun van de Vereniging Rembrandt al de definitieve ontwerptekening voor het schilderij De bewening van Christus. Door de aankoop van ook deze tekening kan het museum nu een prachtige inkijk geven in het creatieve proces van een 17de-eeuwse kunstenaar.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds), de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de Stichting Boijmans Van Beuningen, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds) en het VSBfonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!