Studies van een liggende naakte man en een deelstudie van zijn benen en voeten (voor het schilderij De bewening van Christus)

ca. 1625 Abraham Bloemaert

0 38 2254 2014 1 1 1
Abraham Bloemaert (1566 - 1651)
ca. 1625
Zwart krijt, gedoezeld, wit gehoogd
14,6 x 26,3 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, deel I, Londen, 10 juli 2014, nr. 32; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. St 316

Deze tekening van Abraham Bloemaert (1566-1651) is een voorstudie voor de liggende Christus in het schilderij De bewening van Christus, dat reeds onderdeel uitmaakte van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De tekening toont een liggend naakt en het kleed waarop hij is gelegen. Bloemaert tekent twee varianten voor de houding van Christus’ voeten, waarvan hij de bovenste verwerkt in het uiteindelijke schilderij. Naast deze studie zijn twee andere tekeningen bekend die Bloemaert maakte voor hetzelfde schilderij, waarvan een ook in de collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen en de ander in het Louvre.

In 2014 kwam het eerste deel van de collectie van I.Q. van Regteren Altena op de markt. Op deze veiling zijn mede met steun van onder meer de Vereniging Rembrandt maar liefst zes bladen aangekocht voor drie Nederlandse musea, waaronder deze figuurstudie voor Museum Boijmans Van Beuningen. Het museum verwierf in 2001 met steun van de Vereniging Rembrandt al de definitieve ontwerptekening voor het schilderij De bewening van Christus. Door de aankoop van ook deze tekening kan het museum nu een prachtige inkijk geven in het creatieve proces van een 17de-eeuwse kunstenaar.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds), de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit, de Stichting Boijmans Van Beuningen, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij het Breeman Talle Fonds) en het VSBfonds

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bekijk het werk in context

De Bewening van Christus

Bloemaert Studie Voor De Bewening Van Christus Louvre

Schetsmatige studie (Louvre)

Deze schetsmatige studie toont een vroeg ontwerp voor het schilderij De bewening van Christus. Tussen de twee Maria’s is Johannes afgebeeld, alhoewel erg moeilijk zichtbaar. Dat Bloemaert zich daar bewust van was, blijkt uit de notitie boven de tekening: dat dese Sint Jan int midden / wat claerlijcker ghesien moechte / worden. In het uiteindelijke schilderij is Johannes inderdaad een meer prominente plaats toebedeeld.

Bloemaert Studie Voor De Bewening Van Christus Boijmans Van Beuningen

Videmus (Museum Boijmans Van Beuningen)

Het grote formaat en de zorgvuldige uitwerking doen vermoeden dat dit blad niet alleen bedoeld was als voortekening, maar ook als vidimus (Latijn voor ‘wij hebben gezien’). Dergelijke tekeningen werden getoond aan de opdrachtgever bij wijze van definitief ontwerp. Het kwadraatnet dat op de tekening is aangebracht maakte het mogelijk de voorstelling op relatief eenvoudige wijze proportioneel vergroot over te brengen op een andere houder, in dit geval doek

Bloemaert Bewening Van Christus Boijmans Van Beuningen

Schilderij (Boijmans Van Beuningen)

Bloemaert heeft bij het maken van dit schilderij vrij nauwkeurig de gekwadrateerde voortekening hiernaast gevolgd. De grootste verandering die is doorgevoerd zijn de twee extra toeschouwers bij Christus’ graflegging in de achtergrond. Vanwege het onderwerp en het relatief grote formaat zal het schilderij zijn bedoeld als altaarstuk, zeer waarschijnlijk voor een katholieke schuilkerk in de stad Utrecht of omgeving.