Likeurkaraf

0 38 2215 2014 1 1 1
Andries Dirk Copier
1930
Glas en verzilverd metaal, zogenaamd Gero-zilver
15 x 13,6 cm
Nationaal Glasmuseum
Glas
1880-1950
Particuliere verzameling, Nederland, 2014; Nationaal Glasmuseum, Leerdam, inv. nr. 2014-021

De karaf uit 1930 komt uit een serie van 21 ontwerpen van Andries Dirk Copier (1901-1991), Nederlands beroemdste glaskunstenaar, die de Glasfabriek Leerdam in samenwerking met de Gerofabriek voor verzilverde voorwerpen maakte. De directeur van de Glasfabriek destijds, P.M. Cochius, had een visie: hij wilde goede vormgeving combineren met een redelijke prijs. Met de streng geometrische vormgeving sluit Copier aan bij tijdgenoten, ontwerpen van de architecten van De Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid.

Begin april 2014 werd deze likeurkaraf van Copier op Marktplaats aangeboden door een particulier die zich niet bewust was van het unieke karakter van het stuk. Door de snel oplopende biedingen kreeg zij in de gaten dat er iets mee aan de hand moest zijn. Via Facebook heeft de verkoper het Nationaal Glasmuseum in Leerdam benaderd met de vraag of zij meer wisten over de achtergrond van de karaf. Bij het zien van de foto ontstond grote opwinding: naar dit werk had het museum al eerder, zonder resultaat, gezocht. De karaf werd na taxatie voor 1500 euro aangekocht door het museum, waarvan de Vereniging Rembrandt de helft bijdroeg.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse glaskunst)

Bekijk het werk in context

Copier Ontwerptekening

Ontwerptekening likeurkaraf

Toen het Nationaal Glasmuseum in 2011 de oeuvrecatalogus van Andries Dirk Copier - Copier Compleet - uitgaf was nog geen foto van deze karaf bekend, slechts deze ontwerptekening. De karaf is een modernistisch ontwerp, heel typerend voor Copier in die jaren maar door het gebruik van het verzilverde montuur ook geheel uniek in zijn oeuvre.

Andries Dirk Copier, Ontwerptekening likeurkaraf, 1930. Nationaal Glasmuseum Leerdam.

Copier Wijnbes

Servies Wijnbes

Copier hergebruikte de kleine likeurkaraf van zijn servies Wijnbes uit 1929 voor de likeurkaraf van Gero met een kleine aanpassing: de aangezette voet ontbreekt omdat het karafje in een montuur werd geplaatst. De bijbehorende glazen zijn echter geheel anders: waar de glazen van servies Wijnbes een herhaling zijn van de bolvorm van de karaf, zijn de glazen van het Gero likeurstel hoog en smal en geplaatst op een geslepen achtkantige voet.

Andries Dirk Copier, Servies Wijnbes, 1929. Glas, karaf: H 12 cm, likeurglazen: H 7,5 cm. Nationaal Glasmuseum Leerdam.

Prijscourant Gero

Prijscourant Geef Gero

De Glasfabriek Leerdam en de Gerofabriek waren goed bekend met elkaars producten. Ze stonden vanaf 1917 vrijwel naast elkaar op de Jaarbeurs in Utrecht. De Gerofabriek heeft tussen 1930–33 eenentwintig verschillende ontwerpen van Copier aangeboden. De ontwerpen van Copier voor Gero zijn onder te verdelen in twee categorieën: geheel Gero-zilveren objecten zoals kandelaars, bloemvazen en fruitschalen en glazen voorwerpen gecombineerd met een Gero-zilveren montuur zoals deze likeurkaraf. Al het glas is gemaakt in de speciale Leerdamse kleur meerblauw.

Prijscourant Geef Gero, 1930.

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'

Bekijk 'Als kunst je lief is'