Andries Copier (1901 - 1991)
1930
glas en verzilverd metaal
H 14,3 cm
Nationaal Glasmuseum
Glas
1880-1950
Particuliere collectie, Nederland, 2014; Nationaal Glasmuseum, Leerdam, inv.nr. 2014-021

Van ons allemaal sinds 2014

Andries Copier is een van de weinige Nederlandse glasontwerpers van de 20ste eeuw met een internationale reputatie. Deze sublieme likeurkaraf is gemaakt in een unieke samenwerking van de Glasfabriek Leerdam met de Gerofabriek in 1930. De streng geometrische vormgeving sluit aan bij ontwerpen van de architecten van De Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid, waarmee Copier in 1927 op een architectuurtentoonstelling in Stuttgart in aanraking kwam. De karaf is weliswaar in serie vervaardigd maar dit lijkt het enige bewaard gebleven exemplaar.

Deze likeurkaraf werd begin april 2014 op Marktplaats aangeboden door een particulier die zich niet bewust was van het unieke karakter van het stuk. Door de snel oplopende biedingen kreeg zij in de gaten dat er iets mee aan de hand moest zijn. Via Facebook heeft de verkoper het Nationaal Glasmuseum in Leerdam benaderd met de vraag of zij meer wisten over de achtergrond van de karaf. Bij het zien van de foto ontstond grote opwinding: naar dit werk had het museum al eerder, zonder resultaat, gezocht. De karaf werd na taxatie voor 1.500 euro aangekocht door het museum, waarvan de Vereniging Rembrandt de helft bijdroeg.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse glaskunst)

Likeurkaraf
Te teer voor de afwasmachine

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2014, pp. 12-13