Lot en zijn dochters

1616 Hendrick Goltzius Rijksmuseum

Hendrick Goltzius (1558 - 1617)
olieverf op doek
140 x 204 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Montgommery Gallery, San Francisco, VS, 1989; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-4866

Van ons allemaal sinds 1989

Op hun vlucht uit Sodom schuilden de Bijbelse Lot en zijn dochters in een grot in de bergen. Toen ze zagen dat Sodom volledig was verwoest door God, werden de dochters bang: waar vonden ze nu nog een man die een kind bij hen kon verwekken? Daarop besloten ze hun vader dronken te voeren, zodat ze gemeenschap met hem konden hebben. Goltzius koos voor realistische koppen op lichamen die volgens de klassieke traditie zijn geïdealiseerd. Het kaasstilleven draagt nog verder bij aan de curieuze sfeer in deze grot.

De tekenaar en prentmaker Goltzius begon laat in zijn carrière met schilderen, waardoor dat deel van zijn oeuvre klein is. Lange tijd toonden musea er nauwelijks interesse in. Rond 1980 was die situatie ingrijpend veranderd: grote musea maakten jacht op de zeldzame schilderijen, waaronder het Rijksmuseum dat in 1984 tevergeefs probeerde om de spectaculaire Danaë (Los Angeles County Museum of Art) te verwerven. Ook Lot en zijn dochters was een kostbaar schilderij, maar dat werd niet geveild, waardoor het museum ruimte had voor onderhandeling. Uiteindelijk werd de prijs van vijf miljoen gulden teruggebracht naar ruim drieënhalf miljoen.

Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Fonds), de Rijksmuseum-Stichting, het legaat G.H. Sant en het Ministerie van WVC